ShippingWatch

Der er nu flere havnekald i Kina end i samme periode af sidste år

Antallet af havnekald i de kinesiske havne er nu 20 pct. over samme periode sidste år, skriver Drewry. Dermed tyder det på, at der er kommet gang i hjulene i Kina efter coronavirus.

Foto: CHINA DAILY/REUTERS / X01745

Den kinesiske økonomi ser ud til at være tilbage for fuld kraft, skriver det maritime analysehus Drewry.

I et nyt notat peger Drewry på, at havnene i Kina melder om en stærk stigning af havnekald fra skibe inden for alle shipping-segmenter.

Sammenligner man med den samme periode for sidste år, så er der faktisk tale om en vækst på 20 pct.

"Comebacket er opsigtsvækkende, når man tænker på faldet på 30 pct. i forhold til året før i februar, når man renser for det kinesiske nytår," skriver Drewry i notatet.

Comebacket er opsigtsvækkende, når man tænker på faldet på 30 pct. i forhold til året før i februar

Drewry

Ifølge analysehuset så kan væksten være et tegn på, at Kina fylder sine lagre med råvarer forud for en økonomisk stimuluspakke i kølvandet på coronavirus, som så småt er under kontrol i landet.

Det er gode nyheder for især tørlastrederierne, hvoraf mange er dybt afhængige af den kinesiske efterspørgsel.

Anderledes ser det ud i Europa, hvor havnekaldene i de fem største økonomier er nede med 33 pct. sammenlignet med sidste år.

Europas største containerhavn forudser betydeligt dyk i 2020

Virusudbrud kan presse svage rederier på balancen

Scan Global håber på at undgå fyringer: "Hjulene kører allerede igen i Kina"

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere