ShippingWatch

Ét megaskib kræver 3800 lastbiler og 50 godstog i Hamborg Havn

Det skaber udfordringer på landevejene og på jernbanerne, når et af det helt store containerskibe lægger til kaj i Hamborg. "Vi håber virkelig, at grænsen er nået," siger en direktør i havnens største terminalselskab til ShippingWatch.

Foto: PR / HHLA / DIetmar Hasenpusch

HAMBORG

Det største terminalselskab i Hamborg, Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), håber, at rederierne snart er færdige med at sende stadigt større containerskibe på vandet.

De enorme skibe, hvor de største har en længde på 400 meter og plads til 23.000 teu, gør det billigere at flytte containere. Men de skaber samtidig problemer i havnene.

"Vi har løst den udfordring ved kajen med større kraner og på vandet ved at uddybe og gøre Elben bredere. Men det primære problem er baglandet," siger Thomas Lütje, salgsdirektør i HHLA, som håndterer langt de fleste containere i Hamborg.

Jeg ved, at grænsen ikke bliver sat af ekspertisen hos en sydkoreansk ingeniør. Den bliver sat af baglandet

Thomas Lütje, salgsdirektør, HHLA

Problemerne opstår, fordi de helt store skibe koncentrerer belastningen af havnen frem for at sprede den samme mængde af containere ud over en længere periode.

"Vi oplever, at skibe på 400 meter skaber behov for 3800 lastbiler og 50 godstog 48 timer før og efter skibets ankomst. Markedet og volumen vokser kun lidt, men belastningen, når der er mest travlt, stiger eksponentielt," siger Thomas Lütje til ShippingWatch.

Har bestilt flere megaskibe

HHLA driver terminaler i Hamborg, Ukraine og Estland og ejer desuden jernbaneselskabet Metrans, som er en af de største spillere inden for fragt af containere fra europæiske havne og ud i Europa.

Sidste år håndterede HHLA 6,9 mio. standsrd-containere i Hamborg, som er europæisk knudepunkt for containere fra Kina.

Det er netop ruterne fra Kina til Europa, som bliver betjent af de helt store skibe på 18.000 teu og derover.

Senest har flere af verdens største containerrederier bestilt nye skibe på 23.000 teu. Det gælder bl.a. MSC og CMA CGM, mens tyske Hapag-Lloyd også har luftet lignende planer.

"Det vil fortsætte med at være trenden på Fjernøsten-ruterne, og vi regner med, at 70 pct. af skibene på de ruter vil være over 400 meter inden for de næste fem år," siger HHLA's Thomas Lütje.

Det betyder, at der kommer endnu mere pres på infrastrukturen i og omkring Hamborg Havn. Og shippingbranchen skal ikke forvente at få hjælp fra de tyske og europæiske politikere til at bygge bedre veje og jernbaner, som kan klare trafikken fra megaskibene.

"Fokus er på at vedligeholde det eksisterende system, og det bliver svært at overbevise politikere om at bruge skatteydernes penge på investere i infrastruktur, alene fordi rederierne vil bygge større skibe," siger Thomas Lütje til ShippingWatch.

Skal samarbejde bedre

Det handler derfor om at udnytte den eksisterende kapacitet bedre.

Det skal bl.a. ske gennem bedre samarbejde mellem rederierne, terminalerne og de selskaber, som står for den videre transport af containerne. Her er der ifølge Thomas Lütje stadig potentiale, og HHLA er i diskussion med flere af aktørerne for at løse opgaven.

Hvorvidt skibene kan blive endnu større, vil salgsdirektøren, som har en fortid i rederiet Hapag-Lloyd, ikke spå om.

"Men jeg ved, at grænsen ikke bliver sat af ekspertisen hos en sydkoreansk ingeniør. Den bliver sat af baglandet," siger han og fremhæver, at eksempelvis amerikanske havne i øjeblikket ikke kan håndtere skibe på over 18.000 teu.

"Så det ærlige svar er, at det ved vi ikke, men det mere følelsesladet svar er, at vi håber virkelig, at grænsen er nået. Hvis ikke, så må vi omstille os og finde nye løsninger for vores kunder," siger Thomas Lütje til ShippingWatch.

Nu kan store containerskibe passere hinanden i Hamborg

Hamborg Havn har ventet på udvidelse i snart 15 år

Hamborg Havns topchef ligger ikke søvnløs over Kina

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere