ShippingWatch

Djibouti svarer igen mod DP World i havnestrid

Regeringen i afrikanske Djibouti står fast på, at koncessionsaftalen med DP World om landets Doraleh Container Terminal er annulleret.

Konflikten mellem havnekæmpen DP World og regeringen i det afrikanske land Djibouti vedrørende en koncessionsaftale om Doraleh Container Terminal ved Det Afrikanske Horn spidser til.

Landets regering annullerede i februar en koncessionsaftale med DP World, men det Dubai-baserede selskab insisterer på, at koncessionsaftalen står ved magt – og tidligere på ugen kom DP World så med en advarsel rettet mod aktører med planer om at bygge og drive en havn i Djibouti, der kan anfægte gyldigheden af DP Worlds koncessionsaftale med regeringen.

DP World sender advarsel til havneselskaber i Djibouti

Men Djibouti står nu fast på, at aftalen blev annulleret gennem en transparent og lovligt gældende proces, og landet understreger, at DP World har mistet alle krav på kontrakten, skriver World Maritime News.

"Modsat hvad DP World påstår, er annulleringen af koncessionen på Doraleh Container Terminal fuldt lovlig og står ved magt," siger regeringen i en meddelelse og tilføjer, at annulleringen skete i forlængelse af fejlslagne forsøg på at genforhandle koncessionsvilkårene, samt at beslutningen blev taget ud af hensyn til befolkningens interesse.

DP World fik ved en voldgift i London medhold i, at aftalen er juridisk bindende ifølge engelsk lov, og selskabet har taget skridt til en ny voldgiftssag mod regeringen i Djibouti om beslaglæggelsen af havnen, der ifølge selskabet er ulovlig.

CMA CGM rygtes i spil

Udmeldingen fra havneselskabet tidligere på ugen kom efter rygter om, at regeringen i Djibouti indgår kontrakter med selskaber med henblik på drift og etablering af andre havnefaciliteter i Djibouti.

Det ville være i strid med DP Worlds og Doraleh Container Terminals (DCT) eksklusive rettigheder, og DP World understregede i samme forbindelse, at alle juridiske midler vil blive taget i brug, hvis disse rettigheder bliver overtrådt.

En af de spillere, der eftersigende kan være på vej ind i Djiboutis havnesektor, er det franske containerrederi og havneselskab CMA CGM.

Rederiet er angiveligt i forhandlinger med landets regering om at åbne og drive en ny containerterminal i landet.

Den nye terminal har en værdi af 660 mio. dollars og vil få navnet Doraleh International Container Terminal. Den kan håndtere 2,40 mio. teu. 15 pct. af projektet skal finansieres af Djibouti Ports and Free Zone Authority (DPFZA), mens resten af beløbet skal rejses via institutionelle investorer og banker, skrev Alphaliner.

CMA CGM rygtes i forhandlinger med Djibouti

Djiboutis regering blokerer DP Worlds containerterminal i landet

Forsiden lige nu

MSC følger trop med nyt bunkertillæg

Fra årsskiftet indfører containerrederiet MSC ligesom Maersk et nyt gebyr til kunderne, som skal tage højde for de stigende omkostninger til brændstof som følge af de kommende svovlkrav fra 2020.

Ungt dansk heavylift selskab har firedoblet resultatet

På under fem år er Ocean7, der opererer i projektlastmarkedet, vokset betydeligt. Både i antallet af ansatte og på bundlinjen. Næste skridt er flere skibe og kontorer, siger direktør Stefan Nordby Petersen til ShippingWatch.

Bomin lukker to ud af fire kontorer

Bunkerleverandøren lukker ned i to af verdens største bunkerhavne for at fokusere på sine kontorer i Houston og Hamborg. Det sker for at blive klar til ændringerne af bunkermarkedet i 2020, lyder det fra selskabet.

Danaos befinder sig i et "skeptisk marked"

Den store græske ejer af containertonnage, Danaos, fastholdt omsætningen i første halvår, efter en stor restrukturering af gælden i selskabet er faldet på plads. Risici er nu handelssanktioner og lave charterrater, lyder det fra CEO John Coustas.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere