ShippingWatch

Rotterdam Havn forbereder sig på de værste scenarier ved brexit

CEO for Europas største havn i Rotterdam, Allard Castelein, forbereder sig på de værste konsekvenser ved brexit og er blandt andet klar til at ansætte 100 nye toldere, skriver Reuters. Havnen voksede stærkt i 2017.

Foto: Port of Rotterdam

Allard Castelein, CEO for Europas største havn i Rotterdam, "forbereder sig på det værste" ved briternes kommende exit fra EU (brexit), og havnen kigger på foranstaltninger som at ansætte 100 flere toldere og flere inspektører, skriver Reuters.

Forhandlingerne mellem EU og Storbritannien har indtil videre ikke resulteret i nogen toldaftale. Efter forhandlingsplanen skal briterne forlade EU den 29. marts 2019.

Lad regeringen forhandle for det bedste, vi forbereder os for det værste,

Allard Castelein, CEO for Port of Rotterdam Authority, ifølge Reuters

"Hvis du har 407 dage tilbage (af forhandlingstiden, red.), så har du ikke tid til at omfavne hypoteser om, at det vil ende godt. Lad regeringen forhandle for det bedste, vi forbereder os for det værste," lyder det fra CEO'en for havnen ifølge Reuters.

Den britiske premierminister Theresa May vil trække landet ud af EU's indre marked og toldunion, og det har fået EU til at svare tilbage, at det vil medføre toldtariffer og andre hindringer på varer, som bliver sendt på tværs af Den Engelske Kanal.

Allard Castelein fortæller til mediet, at han har haft to møder med blandt andre politikere, kabinettet og regeringen om de konsekvenser, der vil være af et såkaldt "hårdt brexit," hvor briterne vil bevæge sig væk fra EU-regler.

Øger mængderne

Udtalelserne fra Allard Castelein kommer i forlængelse af, at Rotterdam Havn i sidste uge præsenterede tal for 2017.

Ifølge havnen medførte en "særlig stærk vækst" i gennemstrømningen af containere på 12,3 pct. til, at de samlede godsmængder steg til 467 mio. ton fra 461 mio. ton året før. De stigende containermængder opvejede for faldet i mængder af tørlast og flydende tørlast, lyder det.

Trods fremgang på toplinjen til 712,1 mio. euro faldt bundlinjen med 16,6 pct. til 187 mio. euro som et resultat af en selskabsskat, som havnen blev pålagt med virkning fra 1. januar sidste år.

"Det nøjagtige beløb, der skal betales, kan først blive bestemt efter afslutningen på forhandlingerne med skattemyndighederne," skriver selskabet i meddelelsen.

For 2018 forventes mængderne igen at stige. Dog ventes væksten i containermængderne ikke at være på samme niveau.

Flere europæiske retssager om ophugning kan være på vej  

Rederi-chefer risikerer fængselsstraf for ulovlig ophugning

Rotterdam Havn slutter sig til planer om kunstig energiø 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs