ShippingWatch

Gdansks terminal til megaskibe voksede i 2017

Den eneste terminal i Østersøen, hvor megastore containerskibe kan anløbe, voksede på voluminer i 2017.

Foto: PR-foto: DCT Gdansk

DCT Gdansk voksede i 2017 med 24 pct. i fragtmængder.

Containerterminalen i den polske havn er den eneste i Østersøen, der kan modtage de kæmpestore containerskibe, og der er igen plus i terminalen, der i 2017 sammenlagt håndterede 1,6 mio. teu.

I 2017 åbnede DCT Gdansk en ny terminal, og det øgede kapaciteten til det dobbelte på containermodtagelsen, så terminalerne sammenlagt kan modtage omkring 3 mio. teu.

"Det understøttede den fortsatte vækst i vores forhold med 2M-alliancen (Maersk Line og MSC, red.), og i maj fik vi ankomsten af Ocean Alliance. At de to største alliancer anløber direkte med de største skibe i deres flåde er en virkelig bekræftelse af visionen om at bygge DCT Gdansk," siger Cameron Thorpe, der er CEO for DCT Gdansk, i en meddelelse.

DCT Gdansk åbnede i 2007, og i 2008 blev Maersk Line kunde hos terminalselskabet.

Containerhavnen i Gdansk havde rekordår i 2016

Polsk storhavn trækker store containerredere til

Større skibe fra Asien vil anløbe Østersø-havne

Forsiden lige nu

Outsideren Zim fik større underskud i første kvartal

Containerrederiet Zim, der som et af de få er uden for en alliance, fik et større minus i første kvartal i år end året før. Tre ting får skylden fra ledelsens side, der ellers er optimistisk på grund af større fragtmængder.

MSC får overraskende godt resultat i Nordeuropa

MSC Scandinavia, der dækker vigtige områder som Rusland, Skandinavien og Østeuropa, har fremlagt et overraskende godt resultat i 2017. Selskabet er det eneste hos Maersk Lines alliancepartner, MSC, der offentliggør regnskaber.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere