ShippingWatch

Gdansks terminal til megaskibe voksede i 2017

Den eneste terminal i Østersøen, hvor megastore containerskibe kan anløbe, voksede på voluminer i 2017.

Foto: PR-foto: DCT Gdansk

DCT Gdansk voksede i 2017 med 24 pct. i fragtmængder.

Containerterminalen i den polske havn er den eneste i Østersøen, der kan modtage de kæmpestore containerskibe, og der er igen plus i terminalen, der i 2017 sammenlagt håndterede 1,6 mio. teu.

I 2017 åbnede DCT Gdansk en ny terminal, og det øgede kapaciteten til det dobbelte på containermodtagelsen, så terminalerne sammenlagt kan modtage omkring 3 mio. teu.

"Det understøttede den fortsatte vækst i vores forhold med 2M-alliancen (Maersk Line og MSC, red.), og i maj fik vi ankomsten af Ocean Alliance. At de to største alliancer anløber direkte med de største skibe i deres flåde er en virkelig bekræftelse af visionen om at bygge DCT Gdansk," siger Cameron Thorpe, der er CEO for DCT Gdansk, i en meddelelse.

DCT Gdansk åbnede i 2007, og i 2008 blev Maersk Line kunde hos terminalselskabet.

Containerhavnen i Gdansk havde rekordår i 2016

Polsk storhavn trækker store containerredere til

Større skibe fra Asien vil anløbe Østersø-havne

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere