ShippingWatch

Fransk-kinesisk havnegruppe jagter opkøb i Brasilien

Et større fransk-kinesisk havneopkøb i Brasilien gennem selskabet Terminal Link, som er et partnerskab mellem CMA CGM og kinesiske China Merchant, kan være tæt på, skriver brasiliansk medie.

Havneselskabet Terminal Link gransker muligheden for opkøb i Brasilien.

Selskabet er et partnerskab mellem det franske containerrederi CMA CGM, verdens tredje største, og kinesiske China Merchants Holdings, og ifølge den brasilianske avis Valor har Terminal Link indgået en eksklusivaftale med det brasilianske selskab Libra med henblik på at undersøge mulighederne for at overtage havneaktiviteter fra Libra, der har sin hovedforretning i containerterminaler i Santos og Rio de Janeiro.

Ifølge den brasilianske avis er der indledt en due dilligence af terminaler i den familie-kontrollerede Libra-gruppe.

Containerredere opruster i Sydamerika efter Maersk-opkøb

Flere terminalselskaber har i øjeblikket blikket rettet mod de brasilianske havne, hvorfra der især fragtes frugt, kød og andre landbrugsvarer.

Dubai-baserede DP World har i slutningen af 2017 købt sig ind i terminalen Embraport nær millionbyen Santos i landets største havn. Samtidig planlægger regeringen at bygge en ny containerterminal i havnen Suape i staten Pernambuco, hvor der kan komme interesse fra kinesisk side, vurderede analysehuset Alphaliner for nylig.

CMA CGM køber Mercosul af Maersk Line

De primære kunder i havnen i Santos er Maersk Line og Hamburg Süd, skriver Alphaliner. Ikke langt derfra ejer Maersk og MSC en konkurrerende terminal, BTP Terminal, gennem deres søsterselskaber APM Terminals og TIL. Havnen gemmer desuden på en tredje stor terminal, Tecon Santos.

Terminalselskaber retter blikket mod Brasilien

Maersk Line får Latinamerika som største enkeltforretning med Hamburg Süd

 

MSC får fuld kontrol over vigtig brasiliansk reeferhavn

Forsiden lige nu

Outsideren Zim fik større underskud i første kvartal

Containerrederiet Zim, der som et af de få er uden for en alliance, fik et større minus i første kvartal i år end året før. Tre ting får skylden fra ledelsens side, der ellers er optimistisk på grund af større fragtmængder.

MSC får overraskende godt resultat i Nordeuropa

MSC Scandinavia, der dækker vigtige områder som Rusland, Skandinavien og Østeuropa, har fremlagt et overraskende godt resultat i 2017. Selskabet er det eneste hos Maersk Lines alliancepartner, MSC, der offentliggør regnskaber.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere