ShippingWatch

Maersks russiske havneselskab får ny medejer til næste år

Global Ports, som er delvist ejet af APM Terminals, får en ny medejer i skikkelse af russiske Delo Group. Terminalselskabet vil herefter have Delo Group og APM Terminals som hovedejere. Rettet kl. 13:03, 21/12/17.

Foto: Global Ports PR

Det russiske havneselskab Global Ports, som er delvist ejet af Maersk-gruppen, får ny medejer.

Global Ports oplyser i en meddelelse, at storaktionæren Transportation Investments Holding Limited har solgt sin ejerandel på 30,75 pct. til den russiske transport- og logistikkoncern Delo Group.

De resterende ejerandele er ligeligt fordelt mellem Maersk-gruppens havneselskab APM Terminals og russiske N-trans, som investerer i havne og anden infrastruktur.

Global Ports er operatør på fem containerterminaler i Rusland og to terminaler i Finland . Selskabet dækker desuden over en olieterminal.

Salget af en tredjedel af aktierne til Delo Group skal dog først godkendes af de relevante myndigheder. Det ventes at gå igennem i april 2018, oplyser Global Ports i en meddelelse.

I første halvår af 2017 faldt indtjeningen (ebitda) i Global Ports Investments med 12,8 pct. til 97,3 mio dollars. Det skyldes ifølge ledelsen blandt andet, at den russiske valuta er styrket.

Russiske Global Ports falder på indtjeningen i stigende marked

Maersks russiske havneselskab hårdt presset i 2016

Maersks russiske havneselskab får bundkarakter af Moody's 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs