ShippingWatch

Kæmpeskibene strømmer til Hamborg Havn

De nye ultrastore containerskibe giver sig tydeligt aftryk i Hamborg Havn, hvor havnen i årets første ni måneder har håndteret flere større skibe. Containerfragten til havnen er vokset, mens tørlasthandlen er stabil i forhold til sidste år.

Foto: Port of Hamburg

Hamborg Havn har tydeligt kunnet mærke, at skibene i verdens containerflåde bliver større og større.

I løbet af de første ni måneder i år er der kommet 87,8 pct. flere skibe i megaklassen 18.000-20.000 teu til havnen, mens det tilsvarende tal for containerskibe i størrelsen 14.000-17.999 teu er vokset med 36,9 pct. i samme periode.

På trods af de større skibe, er den samlede containermængde, havnen håndterer, kun steget med 0,4 pct. Det skyldes, at der fortsat mangler den udgravning af Elben, som Hamborg Havn har arbejdet på at få i flere år.

"Tilpasningen af sejlrenden er essentiel for Hamborg og bør i det mindste træde i kraft. Større dybgang og forbedrede muligheder for at passere på Elben vil betyde øget sikkerhed og fleksibilitet for kontrol af trafikken på Elben og vil også skabe betydelige fordele for handelsshipping. Mega-containerskibe vil være i stand til at medtage og afgive ekstra 1.600 teu eller mere pr. anløb til og fra Hamborg," lyder det fra Ingo Egloff, der er den ene af havnens to CEO'er i en meddelelse.

 

Hamborg Havn.JPG

Kilde: Hamborg Havn

Hamborg Havn håndterede i de første tre kvartaler af 2017 i alt 6,8 mio. teu, hvoraf 3,5 mio. teu var import, mens 3,2 mio. teu var eksport.

"Den stignede tendens i containerhandlen med Kina, Hamborgs klart største handelspartner, blev fastholdt med en vækst på 2,5 pct. til 2,0 mio. teu," fremgår det af havnens regnskab.

Handlen med tørlast i samme periode på 34,1 mio. ton, hvilket var en pct. mindre gods en året før.

Hamborg Havn fastholder vækst i hård konkurrence

Rotterdam Havn tror på stærkt år for containerfragt

Analyse: Store besparelser på færre container-hubs

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere