ShippingWatch

Kinesiske havne sænker afgifter efter kritik

Flere store havne i Kina har valgt at sænke afgifterne for udenlandske skibe, skriver Bloomberg News. De lavere priser kommer som følge af en undersøgelse fra konkurrencemyndighederne i Kina, der har undersøgt havnene for unfair konkurrence.

Foto: POLFOTO/AP/Eugene Hoshiko

En række store havne i Kina har sænket afgifterne for udenlandske skibe, og det kan komme rederier som Maersk Line til gode, skriver Bloomberg News.

De lavere priser kommer som følge af en undersøgelse fra konkurrencemyndighederne i Kina, der har undersøgt en række kinesiske havne for unfair konkurrence.

Myndigheden - National Development and Reform Commission - er blandt andet nået frem til, at priserne var for høje, og at rederierne var tvunget til at vælge datterselskaber af havnene, når de for eksempel skulle bruge slæbebåde eller have håndteret containerne.

Efter undersøgelsen har en lang række havne skruet ned for afgifterne og åbnet op for konkurrencen i havnene.

Ifølge den kinesiske investeringsbank CICC er afgifterne for at tømme og fylde skibe blevet sænket med 10-20 pct. i en række havne, og flere ventes at følge trop.

Det står rederierne til at vinde på, og ifølge det kinesiske finansmedie Yicai vil de samlede afgiftssænkninger beløbe sig til omkring 527 mio. dollar årligt, hvilket svarer til 3,3 mia. kr.

Derimod er havnene taberne, og på børsen i Hongkong har Cosco Shipping Ports og China Merchants Port Holdings haft en hård torsdag med kursfald på 8-10 pct.

Maersks opkøb af Hamburg Süd øger kamp om markedsandele

Over 100 tørlastskibe med kul ligger stille i Kina

Skibe får FN-forbud mod at komme i havn efter anløb i Nordkorea

 

Forsiden lige nu

Siem Offshore nedtoner håb om bedre marked i 2018

Det norske offshorerederi Siem Offshore fik et større underskud i 2017 end året forinden med et tab på 185 mio. dollars efter stor nedskrivning på skibe. Lave rater vil fortsætte ind i 2018, lyder forventningen.

Brian Mikkelsen rejser hård kritik af Sydkoreas maritime statsstøtte

Den planlagte og omfattende sydkoreanske statsstøtte til værfter og rederier er et problem, mener erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). "Det tipper balancen på markedet. Derfor skubber vi på i OECD for at gennemgå statsstøtten til skibsværfter," siger han til ShippingWatch under sit besøg i Sydkorea.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere