Log ind
LM_CLU1743.jpg

"Det er skidt og selvdestruktivt for branchen"

Leverandører:

Den europæiske maskinindustri er ramt hårdt af to store svindelsager inden for få år blandt to højtprofilerede medlemmer, MAN Diesel & Turbo og nu Wärtsilä. "Det er noget, industrien husker. Også om ti år,"siger Kjeld Dittmann, formand for brancheorganisationen Sea Europe, til ShippingWatch.


AF TOMAS KRISTIANSEN
Offentliggjort 09.03.16 kl. 09:51

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Leverandører

MAN skal fyre 140 ansatte i marinedivision

MAN Diesel & Turbo krumtap firetakt.jpg Leverandører:

MAN Diesel & Turbo skal fyre 1400 ansatte i en sparerunde. Hver tiende kommer fra motorproducentens marinedivision. MAN's danske afdelinger bliver ikke ramt af runden, fortæller selskabet til ShippingWatch.

Regning for ballastsystemer til danske redere: 9 mia kroner

Leverandører:

Næsten hele den samlede danske handelsflåde på 1900 skibe skal have installeret systemer til rensning af ballastvand i løbet af de kommende år. Rederne skal regne med at betale op til 9 mia. kroner i alt for installationerne.

Besparelser i MAN rammer marine-divisionen

Leverandører:

MAN Diesel & Turbo planlægger at fyre op mod 1400 medarbejdere som en del af en plan, der skal øge bundlinjen i den tyske motorproducent med 450 mio. euro. Også marine-divisionen må stå for skud.

MAN Diesel & Turbo skal betale millionerstatning til J. Lauritzen

Leverandører:

Motorproducenten MAN Diesel & Turbo er af Sø- og Handelsretten blevet dømt til at betale et tociftret millionbeløb i erstatning til J. Lauritzen, fordi fejl i smøressystemet Alpha Lube har ført til motorhavarier. MAN vil anke dommen.

Monjasa-udbrydere bag nyt bunker-selskab

Leverandører:

Et nyt internationalt bunkerselskab med hovedsæde i Dubai og Houston har set dagens lys. Tre af de fire partnere er tidligere Monjasa-ansatte. Penge fra et af de mest betydende danske rederier står bag.

Ballastvand koster gamle skibe 3000 dollars dagligt

Leverandører:

De nye krav om installation af systemer til rensning af ballastvand på eksisterende skibe kan for rederne løbe op i en ekstra udgift på knap 3.000 dollars om dagen i resten af skibets levetid. Det skriver analysehuset Alphabulk i en ny undersøgelse.

Forsiden lige nu

Moodys truer med nedgradering af Maersk

Maersk Line container 3 Rederier:

Maersk-toppens beslutning om at splitte koncernen op i to dele får nu kreditvurderingsbureauet til at stille spørgsmålstegn til det lyseblå konglomerats gæld. Det ender "sandsynligvis" med en nedgradering, fordi store dele af olieindtægterne ikke længere vil være med til at polstre transportdivisionen.

Endnu en topchef forlader Maersk-selskab

ShippingWatch:

Hanne B. Sørensen stopper som administrerende direktør i Damco.

National Oilwell Varco varsler ny fyringsrunde i Norge

Offshore:

Olieselskabet National Oilwell Varco kaster sig ud i en ny sparerunde i Norge, der kan koste 265 ansatte jobbet, skriver Dagens Næringsliv.

Rederier presser på for frihandelsaftale med USA

Rederier:

Hvis EU og USA bliver enige om den såkaldte TTIP-aftale vil det øge rederiernes omsætning med 750 mio. kr. årligt, vurderer Danmarks Rederiforening. Dansk Erhverv bakker op.

Nordic American Tankers vil rejse 800 mio kr til nye skibe

Tank:

Gennem salg af aktier vil tankrederiet Nordic American Tankers rejse ca. 800 mio. kroner til at finansiere en udvidelse af flåden, fremgår det af en pressemeddelelse.

Regning for ballastsystemer til danske redere: 9 mia kroner

Leverandører:

Næsten hele den samlede danske handelsflåde på 1900 skibe skal have installeret systemer til rensning af ballastvand i løbet af de kommende år. Rederne skal regne med at betale op til 9 mia. kroner i alt for installationerne.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE