Log ind
Wärtsilä.jpg
Foto: Wärtsilä

Sløv ratificering af ballastvand kan forpurre nytænkning

Leverandører:

På næste uges møde i IMO's miljøkomite ventes flere mindre lande at ratificere konventionen for ballastvand. Den lange proces mod godkendelse risikerer at forpurre fremtidig innovation i branchen, siger Michael Prehn, underdirektør i Danske Maritime.


AF KATRINE GRØNVALD RAUN
Offentliggjort 08.05.15 kl. 11:34

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Leverandører

MAN skal fyre 140 ansatte i marinedivision

MAN Diesel & Turbo krumtap firetakt.jpg Leverandører:

MAN Diesel & Turbo skal fyre 1400 ansatte i en sparerunde. Hver tiende kommer fra motorproducentens marinedivision. MAN's danske afdelinger bliver ikke ramt af runden, fortæller selskabet til ShippingWatch.

Regning for ballastsystemer til danske redere: 9 mia kroner

Leverandører:

Næsten hele den samlede danske handelsflåde på 1900 skibe skal have installeret systemer til rensning af ballastvand i løbet af de kommende år. Rederne skal regne med at betale op til 9 mia. kroner i alt for installationerne.

Besparelser i MAN rammer marine-divisionen

Leverandører:

MAN Diesel & Turbo planlægger at fyre op mod 1400 medarbejdere som en del af en plan, der skal øge bundlinjen i den tyske motorproducent med 450 mio. euro. Også marine-divisionen må stå for skud.

Ballastvand koster gamle skibe 3000 dollars dagligt

Leverandører:

De nye krav om installation af systemer til rensning af ballastvand på eksisterende skibe kan for rederne løbe op i en ekstra udgift på knap 3.000 dollars om dagen i resten af skibets levetid. Det skriver analysehuset Alphabulk i en ny undersøgelse.

Maersk Container Industry tabte 398 mio kroner

Leverandører:

Lave salgspriser på tørlastcontainere og ekstraordinære omkostninger til ny fabrik i Chile sendte for tredje år i træk Maersk Container Industry A/S i rødt. "Utilfredsstillende," siger CEO Stig Hoffmeyer.

Monjasa-udbrydere bag nyt bunker-selskab

Leverandører:

Et nyt internationalt bunkerselskab med hovedsæde i Dubai og Houston har set dagens lys. Tre af de fire partnere er tidligere Monjasa-ansatte. Penge fra et af de mest betydende danske rederier står bag.

Forsiden lige nu

Maersk Line bliver undersøgt i ny kartelsag

maersk-line.jpg Container:

Maersk Line og fem andre containerrederier, herunder MSC og CMA CGM, bliver undersøgt for at have koordineret priserne på fragt fra Asien til Sydfrika, skriver Reuters. Maersk Group bekræfter over for ShippingWatch, at en inspektion er i gang.

Stena Line ansætter ny topchef fra egne rækker

Services:

Den tidligere adm. direktør Carl-Johan Hagman fortsætter som bestyrelsesformand, mens Niclas Mårtensson bliver ny topchef i et af verdens største færgerederier.

Headhunternes favorit sat i spidsen for Damco

Services:

Det har ligget i kortene længe, at Klaus Rud Sejling ville ende som øverste chef i et Maersk-selskab, siger dem, der kender ham. De kalder den ambitiøse topchef, der ikke er fyldt 40 endnu, for indbegrebet af en Maersk-leder. ShippingWatch tegner et portræt af executeren Sejling.

Skibskredittens nye ejere stiller skrappe krav til afkast

Rederier:

Der bliver ikke ændret ved Danmarks Maritime Fonds særrolle som aktionær i Danmarks Skibskredit, herunder det afkast, der udloddes hvert år til fonden på forhånd. Men PKA stiller derimod som en af de nye majoritetsejere meget kontante krav til deres investering i Skibskreditten.

47 af 97 Hanjin-skibe fortsat strandet

Container:

Der er fortsat et stort antal af strandede Hanjin-skibe med containere ombord rundt omkring på verdenshavene. Selv om tallet er faldet, er 47 ud af 97 Hanjin-skibe stadigt strandede, skriver Alphaliner.

Rem Offshores CEO forlader posten før Røkke-styret fusion

Offshore:

Koncernchefen i Rem Offshore Arild Myrvoll har sagt sin stilling op. Det sker umiddelbart før, at selskabet bliver lagt sammen med Solstad Offshore, en manøvre som Akers Kjell Inge Røkke står bag.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE