Log ind
Wärtsilä.jpg
Foto: Wärtsilä

Sløv ratificering af ballastvand kan forpurre nytænkning

Leverandører:

På næste uges møde i IMO's miljøkomite ventes flere mindre lande at ratificere konventionen for ballastvand. Den lange proces mod godkendelse risikerer at forpurre fremtidig innovation i branchen, siger Michael Prehn, underdirektør i Danske Maritime.


AF KATRINE GRØNVALD RAUN
Offentliggjort 08.05.15 kl. 11:34

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Leverandører

Alfa Laval vinder trecifrede millionaftaler på ballastvand

PeterLeifland1.jpg Leverandører:

Alfa Laval har indgået to rammeaftaler om levering af systemer til rensning af ballastvand på sammenlagt et trecifret millionbeløb. Den svenske leverandør melder om aktivitet i et marked, der pt. er præget af usikkerhed op til et vigtigt miljømøde i IMO.

Orskov ramt på bundlinjen i femårigt lavpunkt

Leverandører:

Resultatet hos Frederikshavn-værftet Orskov Yard landede på det laveste niveau i fem år i det seneste regnskabsår. Det bliver ikke bedre i år, siger salgsdirektør Lars Fischer til ShippingWatch.

Redere og producenter i åben krig om ballastvand

Leverandører:

Den internationale rederiforening ICS melder ud, at de vil arbejde for at udskyde kravene for installationen af ballastvandsystemer med to år. Det er i direkte modstrid med leverandørernes interesser. "Dybt skuffende," lyder det fra norske Optimarin.

Norsk devaluering vil presse danske værfter i 2016

Leverandører:

2016 bliver et overgangsår for danske værfter og udstyrsleverandører, mener Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime. Hun opfordrer til, at staten og kommunerne sætter gang i vedligehold af de færger, der "på ingen måde lever op til miljøkravene."

Ny Alfa Laval CEO starter før planlagt på arbejde

Leverandører:

Det bliver en måned tidligere end hidtil meldt ud, at svenske Tom Erixon overtager chefstolen i industrigruppen Alfa Laval fra den nuværende CEO Lars Renström, der går på pension.

120 fyres i Kongsberg Maritime

Leverandører:

Problemer på offshoremarkedet gør, at det norske selskab Kongsberg Maritime fyrer 120 mand i hele verden.

Forsiden lige nu

DFDS gennemfører ventet køb af to kanalfærger

arkfutura.jpg Rederier:

Det danske færgerederi DFDS har købt to færger af konkurrenten Eurotunnel. Det sker, efter at Eurotunnel har udnyttet en put-optionsaftale på de to færger, Rodin og Berlioz, som blev besat af franske sømænd i 2015.

Tørlasthavne dumper test af farlige laster

Tørlast:

De nuværende metoder til at teste, om en farlig last er i risiko for at blive flydende under sejladsen, er utilstrækkelige og bør ændres. Sådan lyder det fra Association of Bulk Terminal Operators, der har fundet adskillige eksempler på laster, som blevet flydende, selv om de bestod en test.

Her er ugens bedste på ShippingWatch

Rederier:

APM Terminals fyrer 160 i Gøteborg for at afslutte den lange konflikt. Strejker i Aalborg, fordi Royal Arctic Line forlader havnen. Skibsrederne vil udskyde ballastvandkonventionen med to år. Afskiberne er bekymret over manglen på reefercontainere. Olien på vej mod 40 dollars. Læs ugens bedste.

Norges nye kæmperederi kaldes en "risikofyldt satsning"

Offshore:

To af Norges største shippingfolk, Kjell Inge Røkke og John Fredriksen, står bag Norges nye offshoreselskab Solstad Farstad, der bliver landets største rederi. "Det er et hårdt marked derude," siger CEO Lars Peder Solstad til ShippingWatch.

RAL klar til at nedlægge 110 job ved at flytte til Aarhus

Rederier:

Royal Arctic Line ser store muligheder for den grønlandske økonomi i at skifte basishavnaftalen med Aalborg Havn ud med at anløbe Aarhus Havn i fremtiden. Og rederiet kan udfase ca. 110 arbejdspladser ved at flytte, lyder det.

Spansk ophugger: EU-liste har øget interessen for os

Offshore:

EU's liste over værfter, som må ophugge europæiske skibe, har ført til større interesse for den spanske ophugger DDR Vessels, lyder det fra direktøren. Der er dog stadig mange rederier, som forsøger at omgå reglerne.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE