Log ind
Hannover 2.jpg
Tyske NordLB, der har overtaget Bremer Landesbank, måtte hensætte 2,9 mia. euro på skibsfinansiering i 2016.
Foto: Foto: PR/NordLB

Tyske shippingbanker har udspillet deres globale førerposition

Services:

Efter endnu et år med milliardstore tab på shipping i de tyske banker forudser to tidligere bankchefer over for ShippingWatch, at den før så dominerende tyske sektor i shippingindustrien vil spille en marginal rolle i fremtiden.


AF SØREN PICO
Offentliggjort 18.04.17 kl. 12:10

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Services

Maersk Insurance tjente flere penge i 2016

panamakanalen.jpg Services:

Maersk Insurance, som er ejet af Maersk-gruppen, har formået at hæve overskuddet i 2016. Bundlinjen viser et overskud på 21,3 mio. dollars for selskabet, som blev stiftet i 2011.

DSV-konkurrent tjener mindre trods travlhed

Services:

Schweiziske Panalpina har flyttet flere varer rundt i verden, men indtjeningen er ikke fulgt med. I første kvartal kommer selskabet ud med et overskud på 16,4 mio. schweizerfranc, hvilket er et markant fald.

Shippingbanker har nedskrevet lån for 3,4 mia dollars

Services:

Syv banker nedskrev shippinglån med over 3,4 mia. dollar sidste år, viser en opgørelse fra Bloomberg Intelligence. Der er dog tegn på bedring, og det er godt nyt for banker som DNB, ABN Amro, Nordea og Danske Bank, der samlet set har udlånt over 500 mia. kr. til sektoren.

Monjasa har fået hård konkurrence i Skagen Havn

Services:

Konkurrencen om at levere brændstof ud for Skagen er blevet hårdere. Derfor har Monjasa ikke længere et fast bunkerskib tilknyttet selskabets olieterminal i Skagen Havn. Både Monjasas direktør og havnedirektøren forventer dog, at skibet vender tilbage.

Monjasa åbner for bunkerlevering ud for London

Services:

Det danske bunkerselskab Monjasa har indgået en ny aftale om levering af bunker ud for London på Tongue Anchorage. Generelt har selskabet oprustet i England i løbet af det seneste år.

Monjasa-direktør: Sortlistning kommer som lyn fra en klar himmel

Services:

"Det er skadeligt for os, at Bourbon kommer med sådan en melding ud af det blå, og det er ærgerligt, for vi har haft et godt samarbejde," siger Anders Østergaard, adm. direktør og hovedaktionær i Monjasa. Opdateret kl 10.15.

Forsiden lige nu

Brian Mikkelsen sår tvivl om "meget problematisk" montørordning

brianmikkelsen3.jpg Rederier:

Den umiddelbare melding fra EU lyder, at det ikke er muligt at indføre en montørordning i Danmark, fortæller erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) til ShippingWatch. Ordningen er en af de centrale anbefalinger fra vækstteamet, som blev leveret til ministeren idag.

Maersk napper Danfoss' direktør for kommunikation

Mennesker:

Mette Refshauge, der har været i Danfoss i fire et halvt år, skifter til august til Maersk, hvor hun skal være kommunikationsdirektør for afdelingen Transport & Logistics.

Frontline bejlede forgæves til DHT i over et år

Tank:

John Fredriksens Frontline forsøgte i over et år at blive DHT Holdings partner, inden tankrederiet i stedet løb med Carsten Mortensens BW Group. Læs detaljerne i forløbet fra de første tilnærmelser til den endelige afvisning her.

Ugens bedste på ShippingWatch

Rederier:

Det blå vækstteam fremlagde sine anbefalinger til regeringen, men ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen er der stor usikkerhed om et af de mest centrale forslag. DHT afviste samtidig et forsøg fra Frontline på at forhindre handlen med BW Group i ugen, der gik på ShippingWatch.

Jenny Braat blæser til kamp for montørordningen

Leverandører:

Selvom erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) betragter det som "meget vanskeligt" at indføre en montørordning i Danmark, holder Danske Maritimes adm. direktør Jenny Braat hårnakket fast i, at ordningen kan indføres. Måske uden om EU.

Taiwanesiske Yang Ming i hård kamp for sin fremtid

Container:

En af Maersk Lines konkurrenter og medlem af The Alliance, taiwanesiske Yang Ming Marine kæmper hårdt for at skabe en bæredygtig fremtid og komme sin enorme gæld til livs. Drewry mener dog, der er lang vej endnu.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE