Presset syntes i mere end én forstand til at få øje, da Robert Mærsk Uggla for fire år siden blev udnævnt til CEO i bugser- og bjærgningsselskabet Svitzer efter tre år som direktør i det Maersk-kontrollerede tankrederi Broström.

Udover sin status og det pres, der måtte følge Robert Uggla som barnebarn af Mærsk McKinney-Møller og søn af Ane Uggla, næstformand i A.P. Møller - Mærsks bestyrelse og formand for fonden, der kontrollerer shipping- og oliekonglomeratet, trådte han ind som leder af et selskab med omkring 4.500 ansatte og 500 fartøjer i 40 lande. 

Men også en virksomhed, hvor den dengang 33-årige Robert Uggla kiggede ind i voksende problemer på Svitzers største enkeltmarked i Australien udløst af en investering i det børsnoterede australske selskab Adsteam Marine omtrent fem år før sin tiltrædelse, der har vist sig særlig kostbar for virksomheden.

Groft sagt blev det Robert Ugglas lod at rydde op i Australien, og under hans ledelse i Svitzer er der de følgende år nedskrevet på Adsteam Marine-investeringen i et niveau, der samlet kan opgøres til omkring 500 millioner dollars. 

Oprydning i Australien

Fra at være et lovende marked, der fortsat er Svitzers største sammen med det europæiske, omkring 40 procent af omsætningen kommer fra hver af de to kontinenter, udviklede Australien sig til et økonomisk mareridt med overkapacitet og høje omkostninger, hård konkurrence i havnene og i offshoreindustrien, for bugser- og bjærgningsselskaber. Det fik bl.a. den børsnoterede shippinggruppe i Hongkong Pacific Basin til at trække sig ud og sælge hele sin forretning med tab til hollandske Smit Lamnalco i december 2014. I dag samarbejder Smit Lamnalco med Svitzer i tre australske havne.

Robert Uggla vil ikke over for ShippingWatch erklære, at vanskelighederne i Australien er løst, men ...:

"Vi er ikke færdige endnu. Vi har stadigvæk udfordringer i Australien, men vi er kommet en virkelig lang vej. Resultaterne viser også, at vi ser forbedringer," siger Robert Uggla, der med Svitzers regnskab for 2015 kan dokumentere et markant forbedret resultat:

"Vi har eksekveret vores plan for 2015. Vores operating margins (dækningsbidrag, red.) er de bedste for Svitzer i mindst 10 år."

Svitzer-rival vinder kontrakt på Concordia-vrag  

Svitzer kom i sort med et resultat på 120 millioner dollars i 2015 mod et underskud på 270 millioner dollars i 2014,  et tab der var drevet af nedskrivninger på australske Adsteam Marine. Selskabet gik frem på det underliggende resultat til 116 millioner dollars fra 82 millioner dollars året før.

I 2015 satte Svitzer fart under en ny global strategi, hvor selskabet indgik langsigtede kontrakter i et omfang, der ikke er set i mange år og vel at mærke for langt hovedparten af disse på nye vækstmarkeder, der i højere grad skal sprede selskabets eksponering globalt, hvor netop Australien og Europa har fyldt meget.

"Vi har i 2015 vundet 14 kontrakter, og 80 procent af disse er i nye markeder, der først starter op i 2017 og 2018. Derfor vil vi først i løbet af de kommende år se de finansielle effekter af disse kontrakter, der absolut har et pænt afkast over en lang periode," siger Robert Uggla.

Større global dækning

"Vi har historisk været meget afhængige af Europa og Australien, men vi arbejder strategisk på en mere global portefølje. Derfor er vi stærkt fokuseret på nye markeder. Vi har i 2015 etableret to nye joint ventures i Kina, senest i november i Qingdao, verdens fjerdestørste havn, ligesom vi er gået ind i Brasilien, hvor vi har købt et mindre selskab som en platform for vækst, og vi har vundet en spændende kontrakt i Costa Rica. Brasilien er et kæmpe marked, men meget beskyttet inden for slæbebådsaktiviteter i havne med blot to store aktører."

En fusionsbølge i Europa og også globalt ruller i øjeblikket ind over slæbebåds- og bjærgningssektoren, bekræfter Robert Uggla, som Svitzer er en del af, også inden for bjærgning. 1. maj sidste år fusionerede Svitzer Salvage og amerikanske Crowley Maritime (Titan Salvage, red.), der i den brede offentlighed blev kendt for bjærgningen af krydstogtskibet Costa Concordia i Middelhavet, deres forretninger i et nyt globalt selskab under navnet Ardent. Det nye selskab er målt i størrelse markedsleder inden for vragfjernelse (wreck removal).

Svitzer-rival vinder kontrakt på Concordia-vrag  

Bjærgning udgør den mindste del af Svitzers samlede forretning, der er domineret af slæbebådsaktiviteter, hvor mange søger nye konstellationer, siger Robert Uggla:

"Vi ser en konsolidering inden for slæbebådsaktiviteter, også i Europa. Mange mindre operatører lokalt har store finansielle udfordringer lige nu, og det betyder, at mange tvinges til joint ventures eller frasalg. Vi har set det i Australien (Pacific Basin, red.) og i Europa."

Den hollandske slæbebåds- og bjærgningsgigant Royal Boskalis Westminister fusionerede i december sine europæiske slæbebådsaktiviteter med Kotug International. De to parter underskrev i slutningen af 2014 en hensigtserklæring om et samarbejde, der for to måneder siden blev formaliseret i en fusion, oplyste  Boskalis og Kotuk i en meddelelse .

De to selskabers aktiviteter er nu overført et 50/50 joint venture med Boskalis' datterselskab Smit og Kotug under det nye navn KOTUG SMIT Towage.

Svitzer i stor fusion med amerikansk selskab  

"Det nye joint venture er et vigtigt næste skridt  i vores strategi om at koncentrere og udvide vores slæbebådsoperationer i regionale partnerskaber," sagde Peter Berdowski, CEO i Boskalis, der har tilsvarende samarbejder i  gennem selskaberne Smit Lamnalco, Keppel Smit Towage og SAAM SMIT Towage.

Det nye joint venture omfatter Smits aktiviteter i Belgien, Holland og Storbritannien og i alt 11 havne, der kan serviceres med i alt 65 fartøjer.

Hele det globale slæbebådsmarked og for Svitzers største forretning, harbour towage, er stærkt udfordret af den generelle afmatning i shippingindustrien på tværs af de enkelte segmenter med tank og gas, energiprodukter, som få undtagelser.

Slæbebåds-giganter fusionerer europæiske aktiviteter  

"Svitzer har store vækstmuligheder, vi er aktive i 40 lande. Ser man eksempelvis på Kina opererer vi kun i to havne, så vi har mange muligheder for at vokse. Det vil vi fortsat gøre, men vi må også være ydmyge og forstå, at mange af vores kunder er under stort pres lige nu. Det gælder især for liniefarten (container, red.) og tørlast. Det vil helt klart også påvirke Svitzer," siger Robert Uggla.

Maersk-navnet skal åbne dørene for Svitzer i Asien  

Svitzer i samarbejde med kinesisk kæmpehavn  

Svitzer får vigtig opbakning til ny overenskomst  

Svitzer henter ny regional chef fra Maersk Line

Svitzer vinder 10-årig LNG-kontrakt i Darwin  

Robert Uggla: Afmatning i shipping vil ramme os