Slutningen af 2015 blev frem for alt kendetegnet ved, at prisen for en tønde Brent-olie faldt under den magiske grænse på 40 dollars og endda nåede så lavt som 36 dollars lige før jul. Derfor trænger det sig mere og mere på, at olieselskaber men især leverandører i industrien inden længe risikerer at dreje nøglen om.

Det skete for norske seismiske offshoreselskab Dolphin, som for nylig erklærede sig konkurs. ShippingWatch har bedt partner Graham R. Lane, med speciale i restrukturering og base i London for det amerikanske advokatfirma Willkie Farr & Gallagher, vurdere, hvad der ligger i kortene efter et halvår, der for mange er gået fra slemt til værre.

"Brent-råolie er styrtet fra det lave 60 dollars til 40 dollars, hvilket er det laveste punkt i syv år," noterer Graham R. Lane, som noget af det første i en mail til ShippingWatch.

"Prisfaldet er drevet af kronisk overudbud. Produktionsraterne stiger fortsat, og overskud af olie bliver fortsat opbevaret både på land og i tankskibe," skriver han og peger desuden på, at de olieproducerende lande i OPEC ikke formåede at skære i produktionen ved deres seneste møde i december.

Det ville ellers være selve nøglen til at bremse olieprisens fald, har flere analytikere understreget.

Hvad betyder det for de enkelte selskaber i  branchen?

"I Storbritannien har olie- og gasindustriens restrukturering været langsom til at begynde med. I stedet har mineraler og andre råvarer været i fokus for nylig. F.eks. med lukningen af stålværfter såsom SSI og konkursen af britiske Caparo (virksomhed i stålindustrien, red. ). På den anden side er restruktureringsniveauet i sektoren højere i USA," skriver han og peger på olie- og gasselskaber som Samson Resources og Endeavour International Corp som nogle af de seneste eksempler.

Advokatfirma lurer på olie-konkurser  

Olie-zombier

I stedet er det sandsynligvis olieservicesektoren, der står for skud, og hvor mange leverandørerne i forvejen er hårdt ramt af de reducerede investeringer fra olieselskaberne, som over en bred kam reducerer driftsomkostningerne. Rederier, der servicerer olieindustrien som norske Farstad eller Maersk Supply Service, har i alt lagt op mod 100 skibe i havn, fordi der ikke er arbejde til dem i Nordsøen længere.

"Derudover står selskaber, der ikke er direkte involveret i olieindustrien, men stadig er afhængige af den på grund af deres geografiske placering uundgåeligt over for en risiko, hvis priserne fortsætter med at være lave, og hvis selskaberne ikke har diversificeret sig eller ikke har adgang til likviditet," siger Graham R. Lane med henvisning til den skotske havneby Aberdeen, der er Storbritanniens hovedby for servicering af de olie- og gasfelter, der ligger i den nordlige del af Nordsøen.

Hvor mange vil blive ramt af den lave oliepris?

"Antallet af ofre vil afhænge af, hvor godt de har tilpasset sig til at overleve i det nuværende lave prismiljø. For efterforsknings- og produktionsselskaberne (E&P) vil det afhænge af, i hvilken grad deres drift er økonomisk bæredygtig ved en pris på omkring 40 dollars per tønde eller mindre. I de fleste tilfælde vil selskaberne have reduceret deres investeringer drastisk, og der vil være skåret i driftsomkostningerne. Men det fører til to problemstillinger: 1: Spørgsmålet om, hvor længe disse reduceringer vil fortsætte med at sikre selskabernes overlevelse i det nuværende prismiljø, samt hvorvidt en yderligere reduktion i omkostningerne er en nødvendig, men ultimativt kortsigtet løsning. 2: Hvorvidt det reducerede investeringsniveau direkte forstærker problemet i olieservicesektoren og andre relaterede sektorer," siger Graham R. Lane.

"Endelig kan vi risikere at se et zombiefænomen i sektoren, hvor nogle selskaber inden for E&P-området måske umiddelbart overlever, men reelt set kun er i stand til at betale deres renteomkostninger og derved ikke har noget overskud til fremtidige investeringer, vækst og bedring."

Ingen bedring på kort sigt

Hvordan forventer du, at situationen vil udvikle sig?

"En bedring på kort sigt virker usandsynlig. Sanktionerne mod Iran vil blive hævet, og det er blevet rapporteret, at Iran har omkring 30-50 millioner tønder olie opmagasineret på tankskibe, hvilket lægger yderligere pres på oliepriserne. Iran er ikke den eneste nation, der opbevarer olie offshore," siger Graham R. Lane.

Singapore-advokat: Opgør efter oliekollapset er i gang  

Hvad skal selskaberne gøre for at overleve?

"Selskaber må forstå, hvordan den fortsat lave oliepris sandsynligvis vil påvirke deres omsætning og andre økonomiske nøgletal. Selskaber, der opererer under med store gældsbyrder skal sørge for, at samtlige lånebetingelser er klare, samt at potentielle problemer ved næste forfaldsdato diskuteres med långiver så tidligt som muligt," siger han og tilføjer:

"Ledere bør også sørge for, at deres forpligtigelser løbende vurderes, især når deres selskaber står over for akutte problemer, for at undgå eventuel kritik og ansvar for forkert trading. Derudover er salg af nødstedte aktiver er en realistisk mulighed – vi for nylig har ageret på nogle opportunistiske M&A-muligheder i sektoren."

Wikborg Rein: Opgøret efter oliedykket bliver voldsomt  

Advokater: Gode opkøbsmuligheder i presset offshore  

Faldende oliepris får stressen til at brede sig  

Olieprisen rammer laveste punkt siden 2004