ShippingWatch

Her er de første navne på svovlsynderne

Dansk politi har udstedt 17 bøder til rederier, der har sejlet med for højt svovlindhold i deres brændstof. Et hollandsk, et færøsk og et singaporeansk rederi er de første tre svovlsyndere, som ShippingWatch kan sætte navn på.

Færgen Norröna fra Smyril Line i Færøerne.

Et færøsk, et hollandsk og et Singapore-baseret rederi er tre af de 17 svovlsyndere, som den danske miljøstyrelse har anmeldt til politiet.

Efter at svovlkravene trådte i kraft 1. januar 2015 i Nordeuropa og Nordamerika, har Miljøstyrelsen anmeldt i alt 17 rederier for at overtræde lovgivningen i dansk farvand. Og syv forskellige politikredse har efterfølgende rejst bødekrav mod rederierne.

ShippingWatch har via en aktindsigt fået navn på de i alt tre rederier, der har overtrådt svovlkravene i Nordjylland, hvor Miljøstyrelsen har anmeldt bødekravet til Nordjyllands Politikreds.

Det første bødekrav er rejst mod færøske Smyril Line og er på 375.000 kr. Rederiet har betalt bøden og oplyser i en mail til ShippingWatch, at rederiet ikke ønsker at kommentere på bøden, og hvorfor overtrædelsen skete.

Overtrædelsen var ifølge Miljøstyrelsens anmeldelse på et svovlindhold på 1,62 pct. i brændstoffet på skibet Norröna, som blev opdaget ved en havnestatskontrol i Hirtshals Havn d. 12. juli 2016. Skibene i dansk farvand må maksimalt have et svovlindhold på 0,1 pct. i deres brændstof.

Det andet rederi, der har fået udstedt en bøde, er Singapore-baserede Swire Pacific Offshore, der har fået et bødekrav på 75.000 kr. for at sejle med et svovlindhold i sit brændstof på 0,35 pct. Bøden blev udstedt 14. juli i år.

ShippingWatch har været i kontakt med rederiet, og Swire Pacific Offshore oplyser i en mail, at de endnu ikke har modtaget bødekravet, og derfor ikke vil forholde sig til hverken bødens størrelse, eller hvorvidt rederiet vil betale bøden.

Mener fejlen ligger hos andre

Det sidste rederi er hollandske MF Shipping Group, hvor bøden allerede blev udskrevet 30. august 2016. Bøden lød på 30.000 kr. for at sejle med brændstof med et svovlindhold på 0,12 pct.

Vi har dog underrettet bunkerleverandøren og har holdt dem ansvarlig"

Karin Orsel, CEO, CEO, Shipping Group
Ifølge sagens dokumenter mener rederiets ledelse ikke, at de selv er skyld i overtrædelsen af svovlgrænserne, da de har tanket brændstof med det rette svovlindhold.

"Kunderne skal kunne se, om rederiet snyder"

Rederiet valgte dog at betale bøden, men er nu gået videre med sagen, skriver CEO i MF Shipping Group Karin Orsel i en mail til ShippingWatch.

"I vores kvalitetssystemer tager vi brændstofprøver ved enhver bunkring. Det gjorde vi også i dette særlige tilfælde. Du har ret i, at skibet modtog en bøde fra de danske myndigheder, som vi betalte. Vi har dog underrettet bunkerleverandøren og har holdt dem ansvarlig, og ifølge mine oplysninger venter vi nu på deres svar," skriver hun.

Hvad koster det at snyde?

Det er en stor diskussion, hvordan i første omgang de regionale svovlkrav, som gælder i Danmark, skal håndhæves. Oven i det kommer de globale krav, som træder i kraft i 2020.

Både på dansk, europæisk og globalt plan i IMO er bekymringen, at det kan betale sig for rederne at snyde med svovlkravene, hvis der ikke findes en effektiv og sikker måde at kontrollere, at svovlindholdet i brændstoffet ikke er for højt. Ellers er der for meget at spare på at løbe risikoen ved at sejle uden det korrekte brændstof.

Hvor høj bødestraffen skal være, er derfor et stort spørgsmål.

Miljøstyrelsen har i et notat fra juli sidste år peget på, hvor store bøderne bør være. Hvis svovlindholdet overstiger 1 pct. i brændstoffer, skal rederiet virkelig kunne mærke bøden, der skal ligge på 300.000 kr. eller mere.

Den laveste bøde er på 30.000 kr. for svovlindhold i brændstoffet på mellem 0,12 og 0,14 pct., fremgår det.

Niveauet for de danske bøder ligger på niveau med de bøder, som er blevet udstedt i andre europæiske lande, hvor Tyskland eksempelvis arbejder med op til 50.000 euro for særligt grove tilfælde, mens Holland bevæger sig mellem 10.000 euro og helt op til 250.000 euro.

ShippingWatch vil i den kommende tid skrive om svovlsynderne, og hvor bødesagerne mod dem ender.

DNB: Svovlkrav kan skubbe olieprisen højere op

Kina skærper svovlkrav i flere havne

Ny rapport: Svovlkrav vil langt fra omvælte shipping

Forsiden lige nu

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere