Verdens største vækstmarked findes i øjeblikket i landene syd for Sahara med de såkaldte løve-økonomier. Men europæiske rederier risikerer at tabe kampen om markederne, hvis der er ikke sker noget drastisk, advarer Danmarks Rederiforening sammen med den europæiske rederorganisation ECSA. Onsdag afholder rederne sammen første møde i en række, hvor der skal diskuteres en ny tilgang til de afrikanske økonomier. Her deltager repræsentanter fra kommissionens afdelinger DG Trade, DG Move og DG Devco samt fra EU's udenrigstjeneste. Også Maersk Africa og Messina Line vil være til stede.

"(...) konkurrencen er hård, og europæiske selskaber kommer i stigende grad til kort i bud fra andre globale regioner. En af de væsentligste grunde er, at europæiske selskaber ikke er i stand til at fremsætte en fuldstændig pakkeløsning på infrastruktur, hvilket kineserne er suveræne til. Maritime services er en hjørnesten i den nye økonomi. De bringer handel direkte til de afrikanske økonomier. Men de kan kun levere, hvis infrastrukturen er udviklet," skriver Danmarks Rederiforening i en meddelelse.

Løsningen ligger ifølge rederne hos de forskellige EU-delegationer, som bør spille en nøglerolle i at udvikle det, man kalder økonomisk diplomati. I dag har Europa de rette redskaber til at netop at gøre det og sætte en dagsorden i landene syd for Sahara om vækst gennem handel, lyder det.

"Men det kræver en øget koordinering af indsatsen fra alle grene af EU og EU's udenrigstjeneste samt tilstedeværelse på jorden," skriver Danmarks Rederiforening, der noterer, at EU har 139 delegationer verden over, mens medlemslandene i stigende grad lukker ambassader rundt om i verden.

"De har en fundamental rolle i at formidle de fælles værdier og identiteten i Europa, men de skal også tjene som forposter for økonomisk diplomati."

Danmark opruster maritimt samarbejde med Ghana  

Et konkret eksempel er Tanzania, hvor EU-delegationen har lanceret en europæisk forretningsgruppe, som er en platform for selskaber, der skal bruge strategisk information om økonomi og ændringer i lovgivningen, som risikerer at ramme deres forretning. Samtidig skaber det mulighed for at etablere europæiske konsortier, som vil have en større chance, når der skal bydes ind på store projekter, mener rederne, som opfordrer til at følge eksemplet fra Tanzania i de andre lande syd for Sahara. På den måde kan både store og små virksomheder nemmere få adgang til beslutningstagere i landene, hvor protektionisme ikke er en sjældenhed.

"I en tid hvor mange stiller spørgsmål ved Den Europæiske Unions rolle, ser shipping helt klart en enorm fordel ved at have en stærk og samordnet tilgang på lokalt plan i hele verden. Vi opfordrer derfor EU-Kommissionen og EU's udenrigstjeneste til at engagere sig i ægte økonomisk diplomati. Shipping er rygraden i den globale handel og vil spille sin rolle for at sikre en succes i en sådan bestræbelse."

Mødet onsdag vil blive fulgt op med et større arrangement i anden halvdel af 2016, hvor centrale medlemmer af Parlamentet ventes at deltage.

Maersk Oil køber oliefelter for milliarder i Afrika  

Maersk og DSV baner sig vej til Afrika  

Her er dansk shippings nye makkerpar i Guinea-bugten  

APM Terminals: Afrika lover godt men kræver meget