Svitser er endnu en gang ramt af strejke i flere af havnene i Australien, som er den Maersk-ejede slæbebådsforretnings største enkeltmarked. Forhandlinger om en ny flerårig aftale mellem Svitzer og de tre fagforeninger, der normalt er repræsenteret på de ellers små slæbebåde, har stået på i månedsvis, men er endnu ikke endt som en ny overkomst.

Ifølge Svitzer handler det ikke om indholdet i overenskomsten, men derimod om det principielle i, at der kun skal eksistere en aftale for slæbebådene, der ud over en skipper har en maskinmester og en dæksdreng ombord.

Svitzer mener, det har været alt forbesværligt at skulle forhandle og koordinere tre forskellige overenskomster på plads, og står derfor hårdt på, at de tre faggrupper skal samles i én aftale fra nu af. De australske fagforeninger herunder ikke mindst dem, der bemander skibe og arbejder i havnene, er kendt for det, som nogle kalder at være stålsat. Andre vil betegne det som hårdnakket eller ligefrem aggressiv.

Angiveligt har maskinmestrenes fagforening, Australian Institute of Marine and Power Engineers, valgt at sige nej til en fælles overenskomst for Svitzers både og samtidig indledt en 48-timers strejke denne uge i de australske havne. Svitzer forsøgte ellers at få den australske Fair Work Commission til at forhindre en arbejdsnedlæggelse i fredags, men uden held.

Maersk-navnet skal åbne dørene for Svitzer i Asien  

Nu vil rederiet så forsøge at anvende den opbakning, man mener at have fra de to andre fagforeninger, der repræsenter to tredjedele af medarbejderne, til at få gennemført en fælles aftale. Fra tirsdag og frem til fredag denne uge afholder Svitzer derfor en afstemning blandt alle medarbejdere for at sikre et flertal for en enhedsaftale.

"Svitzer anerkender de ansattes ret til under Fair work reglerne at nedlægge arbejdet for at forfølge arbejdsmæssige mål. Men vi er ekstremt skuffede over udfaldet (Fair Work Commissions afgørelse, red.). For en ø-nation som Australien, der for 99 procents vedkommende afhænger af søtransport, vil AIMPE's 48 timers arbejdsstop skade Australiens økonomi og sætte job på spil. Og lad os sige det, som det er. Hele balladen handler ikke om løn og vilkår for maskinmestre. Hele uoverensstemmelsen hænger sammen med en gammeldags anskuelse af verden. Maskinmestrene ønsker ikke at være  på samme overenskomst som deres besætningskolleger," siger en talsmand fra Svitzer i en kommentar til den tilspidsede konflikt.

Kunne være undgået

Den hidtidige overenskomst udløb den 31. december 2015, og selvom parterne har forhandlet siden den 20. oktober sidste år, er der altså ikke landet en ny fireårig aftale endnu, der skal strække sig frem til udløbet af 2019.

Maskinmestrenes konsekvente afvisning har efterhånden ført til et noget anstrengt forhold med arbejdsgiveren Svitzer:

"Det mest skuffende ved det hele er, at denne situation sagtens kunne have været undgået. Den 19. december sidste år fremlagde Fair Work Commission i Sydney et konstruktivt forslag til begge parter, således at Svitzer skulle fortsætte forhandlingerne med AIMPE, og at AIMPE til gengæld skulle udsætte faglige aktioner. Mens Svitzer tog positivt imod forslaget, blev det afvist af AIMPE," skrev Svitzer for nylig i en meddelelse.

Svitzer vinder 10-årig LNG-kontrakt i Darwin  

De australske havne har i flere år til sammen udgjort Svitzers største enkeltmarked, men også det marked, der er brugt meget energi på for at finde en aftalemodel og en samarbejdsform med de ansatte, der kan sikre en større fleksibilitet og i sidste ende en bedre indtjening for slæbebådsrederiet.

Det er således kun godt en måned siden, at Svitzer kunne offentliggøre en af de vigtige og ofte langvarige kontrakter inden for gas. Det er aftalen med det japanske olieselskab Inpex fra slutningen af 2017 om LNG og LPG, som skal udskibes fra en ny facilitet i Darwin. Kontrakten, der løber i ti år fra 2017, indeholder en option på forlængelse i op til en maksimal løbetid på 19 år, og Svitzer har bl.a. bestilt to nybygninger til formålet.

Forbedre konkurrenceevne

Siden 2007 har Australien været Svitzers hovedmarked, men det har de seneste år udviklet sig til lidt af en hovedpine for CEO, Robert Uggla, som tidligere over for ShippingWatch har peget på udfordringerne på markedet. I forbindelse med regnskabet for sidste år sagde han bl.a.:

"I det forløbne år har vi haft store udfordringer i  vores rednings- og slæbebådsaktiviter, herunder vores langsigtede terminalkontrakter i Australien. Trods disse udfordringer har virksomheden leveret et resultat på 82 millioner USD og et cash flow på 203 millioner USD i 2014, mens vi har forbedret vores konkurrenceevne  i mange af de konkurrenceprægede havne, vi opererer i. Vores opgave fremadrettet er en yderligere forbedring af vores konkurrenceevne i forhold til omkostninger i Australien og Europa, mens vi på samme tid øger omfanget af nye operationer i vækstmarkeder. Historisk har vi primært investeret i Europa og Australien. I 2020 forventer vi at have en mere balanceret global portefølje."

Svitzer henter ny regional chef fra Maersk Line  

Fagforening udsender strejkevarsel mod Svitzer

Robert Uggla: Afmatning i shipping vil ramme os

Svitzer indgår samarbejde med kinesisk storhavn