Log ind
OW Bunker skibe havn

Her er EU's maritime dagsorden i 2016

Rederier:

Flere vigtige emner for den maritime industri i EU skal falde på plads i løbet af 2016. Opfølgning på det skuffende resultat ved COP21 og europæiske regler for ophugning er blot to af dem.


AF TOMAS KRISTIANSEN
Offentliggjort 05.01.16 kl. 08:05

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 40 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Rederier

Rederiforening er åben over for omvendt bevisbyrde

maria.jpg Rederier:

Håndhævelsen af svovlreglerne vil være mere effektiv, hvis rederierne selv skulle bevise, at de overholder kravene, mener OECD. Danmarks Rederiforening er klar til at diskutere ideen frem mod 2020, hvor de globale svovlregler formentlig træder i kraft.

Græsk rederformand: Højere skat vil medføre udflagning

Rederier:

Græske rederier vil i international målestok blive blandt de hårdest beskattede som følge af nye EU-krav, mener formanden for landets skibsrederforening, der advarer om udflagning.

1500 shippingfolk samles til networking i København

Rederier:

København bliver vært for et af de største arrangementer i Europa inden for shipping, når 1500 redere, mæglere, kunder og leverandører mødes til networking i maj. Der er rekordtilmelding til arrangementet.

Stena Line halverer sin udledning af svovl

Rederier:

Stena har netop offentliggjort sin årlige rapport om bæredygtighed, som indeholder gode nyheder for miljøet, skriver virksomheden i en pressemedelelse.

Svovlsyndere kan slippe med få tusinde euro i bøde

Rederier:

Bødestraffen for skibe, der bryder de internationale svovlregler, spænder fra 2900 euro til 6 millioner euro. Det viser en ny rapport fra OECD, der stiller spørgsmålstegn ved visse landes motivation til at håndhæve reglerne. Giv rederierne bevisbyrden, lyder opfordringen.

Maskinmestre til søs tjener som overlæger i land

Rederier:

Lønningerne til de danske maskinmestre, der tager hyre til søs i stedet for at arbejde i land, tordner i vejret. Selv grundlønnen til en ledende overlæge er nu overhalet.

Forsiden lige nu

Seago Lines overskud blev mindre i 2015

sego.jpeg Container:

Et rateniveau under pres var medvirkende til et lavere overskud end i året før, men alligevel leverede det Maersk-ejede feeder-rederi Seago Line tæt på en milliard kroner på bundlinjen i 2015.

Jesper Lok har før ryddet op og vil gøre det igen

Tørlast:

Med indsættelsen i februar af Jesper Lok som bestyrelsesformand i J. Lauritzen blev der reelt sagt OK til det skifte i direktionen, som i dag har tvunget CEO Jan Kastrup-Nielsen til at træde tilbage. Men Jesper Lok er heller ikke kendt for at tøve i sine handlinger.

Tørlastmarkedet endte med at fælde Kastrup-Nielsen

Tørlast:

Udefra ligner Jan Kastrup Nielsens tre år som topchef i J. Lauritzen et regulært økonomisk mareridt, der efterlod ham mere eller mindre magtesløs i en kollapset tørlastindustri, som har drænet rederiets kapitalgrundlag.

Forhandlinger får Hapag-Lloyd til at udskyde generalforsamling

Container:

De pågående forhandlinger med konkurrenten UASC får nu containerrederiet Hapag-Lloyd til at udskyde selskabets ordinære generalforsamling.

Blue Water Shipping sendt i rødt af olie og investeringer

Services:

Svagere aktivitet i offshore og en oprustning i Norge, Sverige og Finland har kostet på Blue Water Shippings bundlinje i 2015, der viser et underskud på godt 14 mio. kroner.

Kastrup-Nielsen stopper som topchef i J. Lauritzen

Tørlast:

Jan Kastrup-Nielsen stopper som topchef i det hårdt pressede tørlastrederi J. Lauritzen. Han bliver erstattet af Mads Peter Zacho, der kommer til fra en stilling som CFO i Torm.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE