Log ind

SeaIntel: Redere med få megaskibe kan vinde på høj fart

Rederier:

Olieprisens fald har fået flere til at spekulere i, hvorvidt rederne vil hæve farten. Der er både fordele og ulemper, skriver SeaIntel. Især rederier med få store skibe kan vinde på det.


AF KATRINE GRØNVALD RAUN
Offentliggjort 05.03.15 kl. 08:01

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Rederier

Jesper Lok bevarer sine formandsposter i J. Lauritzen og Esvagt

jesperlok2.jpg Rederier:

Jesper Lok bevarer sin tilknytning til rederierhvervet, selvom han er begyndt som ny topchef i en rengøringskoncern og netop har afsluttet formandsposten i regeringens maritime vækstteam.

Containerskib angrebet ved Afrikas Horn

Rederier:

Bevæbnede vagter på et containerskib afværgede i sidste uge gentagne angreb fra pirater ved Afrikas Horn, skriver USA Today.

EU-nej til skatterabat vil "klippe vingerne" på offshorerederier

Rederier:

Det vil være et hårdt slag for de danske offshorerederier, hvis EU siger nej til den kommende udvidelse af DIS, mener Danmarks Rederiforening. Regeringen venter stadig på en godkendelse af tonnageskatten, som bliver set som en lakmusprøve. Alt tyder på et ja, siger direktør.

Medie: Norske redere lander vindordrer for over 3 mia kr

Rederier:

Sidste år havde de norske rederier ordrer på havvind for mindst 4 mia. norske kr., svarende til 3,2 mia. kr., ifølge en opgørelse af norske Sysla.

Navigatører: Dansk søfartspolitik er slået fejl

Rederier:

Udflagning og afskedigelse af 400 ansatte i Maersk Supply Service gør det nødvendigt at se på Danmarks økonomiske gevinst ved at have et rederierhverv, der støttes med både tonnageskat og nettolønsordninger, skriver Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, i en kronik.

Forsiden lige nu

Arabisk olieselskabs vurdering slået fejl med 500 mia dollar

olie saudi-arabien gas.jpg Offshore:

Aramco har slet ikke samme værdi, som den saudiarabiske regering havde spået. Derfor overvejer man i øjeblikket, hvorvidt man vil reducere værdien eller udskyde børsnoteringen.

Aarhus Havn går frem i "presset marked"

Havne:

Aarhus Havn oplevede en presset maritim branche i 2016. Alligevel steg omsætningen med 10 mio. kr., mens det på bundlinjen blev til et iøjnefaldende højt overskud på grund af salg af arealer til Aarhus Kommune.

CMA CGM vinder budkrig på græsk havn

Container:

Et fransk-tysk konsortium, der bl.a. tæller verdens tredjestørste containerrederi CMA CGM, får kontrol med havnen i Thessaloniki.

Statoil i gang med boring i Arktis igen

Offshore:

Statoil tager igen fat på boringer i Arktis i Barentshavet trods protester, skriver flere medier. "Nu skal vi teste det, som kan skabe næste kapital af Norges oliehistorie," siger Jez Averty, der er chef for Statoils aktiviteter på norsk og britisk sokkel.

Professor: Nye bankregler kan forpurre skibsfinansiering

Services:

Det bliver ekstremt svært for rederier at få finansiering i bankerne i fremtiden, og selv hvis det lykkes, bliver prisen høj. Det siger Eddy Van de Voorde, professor i maritim økonomi, til ShippingWatch forud for et forslag om nye bankregler.

Asien-Europa-rater på mest stabile niveau i fem år

Container:

Raterne mellem Asien og Europa har i de seneste otte uger ligget på det mest stabile niveau for de afgørende containerruter i fem år, skriver analytiker Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE