ShippingWatch

Danske rederier bliver beskyldt for at bryde udlændingeloven

Rederier overtræder udlændingeloven ved at bruge udenlandske sømænd uden de rette arbejdstilladelser på DIS-skibe, mener fagforeningen ITF, som står bag flere politianmeldelser. Både ITF og Enhedslisten mener, at Søfartsstyrelsen bør føre kontrol.

Danske rederier bryder regelmæssigt loven ved at hyre udenlandske sømænd uden de nødvendige arbejdstilladelser, lyder anklagen fra fagforeningen Det Internationale Transportarbejderforbund (ITF).

Skibsejernes lovbrud sker dog ofte uden konsekvenser, fordi ingen danske myndigheder ifølge fagforeningen tager ansvar for at tjekke, om sømændene har papirerne i orden.

De vil have billig arbejdskraft – så simpelt er det"

Morten Bach, inspektør, International Transport Workers Union
De seneste år er 10-15 rederier, både danske og udenlandske, blevet politianmeldt for at bruge illegal arbejdskraft på danskflagede skibe med hyppige anløb i danske havne, oplyser ITF.

Indtil videre er mindst en sag indbragt for byretten i Odense, hvor et rederi nu risikerer en bøde i millionstørrelsen for at have benyttet sig af filippinske søfolk uden de rette papirer på danske skibe.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er desuden draget ind i sagen af Enhedslisten, som har stillet en række kritiske udvalgsspørgsmål om myndighedernes indsats på området.

"Det er et stort problem, at skibsejere med fuldt overlæg bruger søfolk fra ikke-EU-lande uden arbejdstilladelse, velvidende at det er ulovligt," siger Morten Bach, inspektør hos ITF, som står bag flere politianmeldelser af danske skibe.

"De vil have billig arbejdskraft – så simpelt er det. Men det er helt utilstedeligt, at det kan foregå i Danmark, uden at det får nævneværdige konsekvenser. Og jeg tror kun, at vi har set toppen af isbjerget," siger han til ShippingWatch.

ITF og Enhedslisten: Styrelse bør føre tilsyn

Ifølge udlændingeloven skal søfolk uden for EU have arbejdstilladelse, hvis de arbejder på et danskflaget skib, som anløber en havn i Danmark mere end 25 gange inden for en periode på 12 måneder (se boks i bunden).

Rederierne risikerer en bøde, hvis en overtrædelse bliver opdaget, mens de udenlandske sømænd kan blive udvist og miste retten til at arbejde inden for den europæiske union.

Det er grotesk, at vi har en myndighed, som er ombord på skibene, men som enten ikke må eller vil påtage sig det ansvar"

Henning Hyllested, transportordfører, Enhedslisten
I praksis er det dog nemt at omgå loven, da ingen danske myndigheder fører regelmæssig kontrol, mener ITF.

Det er uklart præcis, hvem der har ansvaret for at sikre, at reglerne bliver overholdt. Men både ITF og Enhedslisten mener, at Søfartsstyrelsen burde tjekke, om sømændene har papirerne i orden, når styrelsen alligevel foretager kontroller ombord på skibe i danske havne.

"Søfartsstyrelsen skal efter min opfattelse sørge for, at det her ikke sker. De har pligten til at føre tilsyn på danske skib. Men de gør intet ved det. De mener ikke, at de har anmeldepligt og ser derfor reelt igennem fingre med de ulovligheder, som foregår. Og de er tilmed med til at kriminalisere intetanende sømænd. Det er respektløst," siger Morten Bach fra ITF.

Det er Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, som har rejst sagen i Folketingets erhvervsudvalg. Han mener, at det er "absurd", at Søfartsstyrelsen ikke bliver pålagt at kontrollere sømændenes arbejdstilladelser.

"Når Søfartsstyrelsen alligevel kontrollerer skibene, så kunne de da ligeså godt tjekke, om sømændene har papirerne i orden. Det er grotesk, at vi har en myndighed, som er ombord på skibene, men som enten ikke må eller vil påtage sig det ansvar," siger Henning Hyllested til ShippingWatch.

Afviste først at udlevere oplysninger

Reglerne for de udenlandske sømænd gælder for danskflagede skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS).

Frem til 1. januar 2017 skulle skibe under dansk flag indberette nationaliteten på deres besætning og tidspunkt for af- og påmønstring til Søfartsstyrelsen.

ITF har derfor flere gange kontaktet styrelsen for at få udleveret oplysninger om sømændenes nationalitet, når fagforeningen har fået et tip, om at et skib overtræder reglerne og vil foretage en politianmeldelse. Indtil for ganske nylig har svaret være nej.

For to dage siden sendte Søfartsstyrelsen imidlertid nationalitetsoplysninger om søfolk på fire skibe, som den ellers tidligere havde afvist at udlevere til ITF. Det skete umiddelbart efter, at Enhedslisten og ShippingWatch har spurgt ind til sagen.

ShippingWatch har forsøgt at få en kommentar fra Søfartsstyrelsen siden 27. november. Styrelsen ønsker dog ikke at udtale sig, før den har leveret sine svar på de spørgsmål om sagen, som Enhedslisten har stillet til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Danske Rederier nedtoner omfanget af illegal arbejdskraft

Dansk shipping beskæftigede 400 færre i 2016

Statsstøtte til redere i Nordsøen vil kræve dansk beskæftigelse

Flere filippinske sømænd end danske på DIS-skibe

Forsiden lige nu

Norsk tankreder sendt i gulvet på børsen

Norske Nordic American Tankers anført af stifter Herbjørn Hansson i stort kursfald på 20 pct. på melding om, at rederiet vil rejse over 100 mio. dollars i ny kapital.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere