Log ind
Jan_Rindbo_NORDEN_CEO_portrait.jpg

Den økonomiske dis dækker for Jan Rindbos udsyn

Tørlast:

Nulvækst i Kina. Alt for mange tørlastskibe. For lidt at sejle med. Tørlastindekset er fortsat sit fald i 2016. Skibsværdierne er brast sammen. Nordens CEO Jan Rindbo ser tidligst tegn på et bedre marked i 2017, men måske kan det først for alvor mærkes i 2018.


AF TOMAS KRISTIANSEN
Offentliggjort 02.03.16 kl. 11:30

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Tørlast

Ekstremt lave rater rammer Pacific Basin hårdt

Pacific Basin 2.jpg Tørlast:

Endnu et af de toneangivende tørlastrederier har offentliggjort sit halvårsregnskab, der giver alt andet end grund til optimisme. Hongkong-baserede Pacific Basin har fremlagt et overraskende stort underskud for de første seks måneder.

Alphabulk: Udsættelse af nye tørlastskibe større end ventet

Tørlast:

Langt flere nybygninger med planlagt leveringer i 2016 er blevet udskudt, viser data fra Alphabulk. Udviklingen gælder alle skibstyper i tørlast - med en enkelt undtagelse.

Scorpio Bulkers fik minus på 25 mio USD i andet kvartal

Tørlast:

Det USA-Monaco baserede tørlastrederi Scorpio Bulkers fik et minus i andet halvår 2016 på 24,7 mio. dollars, hvorefter underskuddet for de første seks måneder nu er oppe på 83 mio. dollars, fremgår det af regnskabet.

Store tørlastaktier i ny dramatisk rutsjetur i 2016

Tørlast:

Nedturen for nøgleaktierne i tørlast er fortsat med uformindsket styrke i første halvdel af året, men et førende analysehus er overbevist om, at en normalisering i tørlastindustrien med stigende rater er i gang.

Thor Stadil: Derfor er Thorco Shipping en sund forretning

Tørlast:

Thor og Christian Stadil vil med en opsplitning af Thorco Shipping, hvor det økonomisk belastende køb af skibe trækkes ud af rederiet, vise, at den grundlæggende forretning er sund. "Vi gør blot, hvad vores konkurrenter gør," siger Thor Stadil.

Ekstrem start på året overraskede Kastrup-Nielsen

Tørlast:

Det var ventet, at tørlastkrisen ville fortsætte i 2016. Der var dog næppe nogen, der kunne forudse, at februar ville blive den værste måned nogensinde, siger Jan Kastrup-Nielsen, CEO i J. Lauritzen. I et interview med ShippingWatch kalder han perioden for "ekstrem".

Forsiden lige nu

Ny norsk offshore-fusion ønsker at få flere med

Solstad4.JPG Offshore:

Torsdagens fusion mellem de to nødlidende norske offshorerederier, Rem og Solstad, er åben over for en udvidelse med andre aktører, som er plagede af olienedturen i Nordsøen. Den toneangivende aktionær Aker udsender en åben invitation.

Pluk fra ugens vigtigste historier på ShippingWatch

New Articles:

Tørlastrater på samme niveau som i 1970'erne og et tankmarked, der har vist sig langt værre end ventet. Begge dele var centrale ingredienser i en syrlig hovedmenu, ShippingWatch præsenterede i denne uge, da en række prominente rederier udsendte halvårsregnskaber.

2016 ligner en hård landing for tankrederierne

Tank:

Den negative udvikling i tankmarkedet i navnlig andet kvartal i år synes at have været langt værre, end de fleste havde forestillet sig. Norsk mæglerhus sænker sine rateestimater med hele 30 procent, mens Torm og Hafnias børsnotering synes rigtig langt væk.

Ekstremt lave rater rammer Pacific Basin hårdt

Tørlast:

Endnu et af de toneangivende tørlastrederier har offentliggjort sit halvårsregnskab, der giver alt andet end grund til optimisme. Hongkong-baserede Pacific Basin har fremlagt et overraskende stort underskud for de første seks måneder.

Containerrederier har succes med at hæve raterne

Container:

I denne uge steg prisen på at flytte en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til Nordeuropa med næsten 60 pct. til 1125 dollar.

Statoil investerer milliarder af dollars i Brasilien

Offshore:

Statoil har indgået en aftale med Petrobras om køb af interesserne i et af verdens største oliefelter. Værdien af aftalen er på flere milliarder dollars, og der kan være mere på vej ifølge det norske energiselskab.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE