Log ind
Angeliki Frangou Navios
Foto: Navios Maritime Holdings

Navios: Sværeste tørlastmarked nogensinde

Tørlast:

Tørlastnedturen ramte Græske Navios Maritime Holdings på resultat og omsætning i 2015, der blev "det sværeste år nogensinde" for sektoren, lyder det fra CEO. Men selskabet ser spirende lyspunkter forude.


AF Daniel Logan Berg-Munch
Offentliggjort 23.02.16 kl. 15:45

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Tørlast

Den sidste tørlastkæmpe på 23 år er sendt til ophug

slide2.jpg Tørlast:

Det sidste capesize-skib i standardstørrelsen med en alder på over 23 år er nu sendt til ophug. En yngre flåde og et lille comeback i raterne betyder imidlertid, at ophugningen stort set er gået i stå i tredje kvartal, skriver Alphabulk.

Deutsche Bank: Stort potentiale i disse tre tørlastrederier

Tørlast:

En fuld genopretning af tilstanden i tørlastindustrien ligger fortsat et par år ude i fremtiden, men især tre børsnoterede rederier indeholder interessante muligheder for nye investorer, vurderer Deutsche Bank.

Heavy lift står over for storstilet konsolidering

Tørlast:

En omfattende konsolidering i den globale heavy lift industri er under opsejling og falder sikkert på plads inden for de nærmeste måneder, oplyser en række branchekilder til ShippingWatch. Midt i spillet om den trængte industris fremtid står sværvægterne BBC Chartering og SAL Heavy Lift.

"Jeg tog fejl. Desværre"

Tørlast:

"Jeg tog fejl," siger CEO Robert Bugbee til ShippingWatch oven på et samlet tab tæt på 650 mio. dollars efter lanceringen af Scorpio Bulkers. Med nye investorer i ryggen forudser han store gevinster. Endnu en gang.

Tørlastrater trukket op af capesize

Tørlast:

Tørlastindekset BDI ligger på det højeste niveau i 11 måneder. Det skyldes primært en stigning i raterne på capesize, men på længere sigt peger analysehuset Morgan Stanley på en generel bedring i tørlastmarkedet på grund af en mulig øget kinesisk import.

Ejner Bonderup bliver ny CEO i XO Shipping

Tørlast:

Ejner Bonderup bliver ny CEO for det danske tørlastrederi XO Shipping. Tidligere fredag har han bebudet sin afsked i Norden. Stifter Christian Levin rykker op i bestyrelsen, hvor han bl.a. skal koncentrere sig om den strategiske udvikling.

Forsiden lige nu

Scorpio-ledelsen dropper udskældte gebyrer

IMG_3322.JPG Rederier:

Ledelsen i Scorpio-gruppen vil ikke længere automatisk modtage én pct. af alle køb og salg af skibe i Scorpio Bulkers og Scorpio Tankers. Ledelsen beholder dog muligheden for at hente et endnu højere gebyr i Bulkers, hvis aktiekursen stiger til over fem dollars.

Maersk Oil skal spare - vækstchef forlader sin stilling

Offshore:

Den nye strategi i Maersk-gruppen betyder, at olieselskabet Maersk Oil skal kigges efter i sømmene. Vækstchef Ebbie Haan forlader desuden sin stilling som følge af strategiændringen.

Hanjin får nødlån til at losse strandede skibe

Container:

Hanjin Shipping har nu fået pengene fra et nødlån på 60 mia. won fra Korean Airlines, som er et søsterselskab i Hanjin Group. Pengene skal gå til at losse de mange skibe, som fortsat er strandet over hele verden.

Ejerskifte i Danmarks Skibskredit giver udsigt til negativ rating

Services:

Standard & Poor's ændrer sine udsigter for Danmarks Skibskredit til negativ efter, at to danske pensionkasser og en kapitalfond har overtaget majoriteten i shippingbanken. Kreditvurderingsbureauet fastholder dog sin udsteder-rating.

1700 fritstillet i norsk offshore-konflikt

Offshore:

1700 ansatte i den norske offshorebranche er fritstillet, og 10 rigge bliver taget ud af drift denne uge, skriver det norske rederiforbund i en pressemeddelelse. Rigselskaberne rammes unødigt hårdt, mener forbundet.

Danmark presser på for CO2-køreplan i IMO

Rederier:

Danmark og en række andre lande opfordrer IMO til at vedtage en specifik køreplan for shippingbranchens reduktion i CO2-udslip. Med de nuværende initiativer alene risikerer IMO først at kunne lande den vigtige CO2-aftale i 2023, fremgår det af et udspil, ShippingWatch er i besiddelse af.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE