Log ind
Klaveness22.jpg
Foto: Klaveness

Så ramte tørlastsumpen også norske Klaveness

Tørlast:

2015 blev året, hvor norske Klaveness også blev ramt af det horrible tørlastmarked og gik i minus, viser det foreløbige regnskab. Nedskrivninger og hensættelser på tørlast og container spiller ind, men rederiet fortsætter med at investere i nye skibe.


AF KATRINE GRØNVALD RAUN
Offentliggjort 19.02.16 kl. 08:05

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Tørlast

Tørlasthavne dumper test af farlige laster

8starbulk.jpg Tørlast:

De nuværende metoder til at teste, om en farlig last er i risiko for at blive flydende under sejladsen, er utilstrækkelige og bør ændres. Sådan lyder det fra Association of Bulk Terminal Operators, der har fundet adskillige eksempler på laster, som blevet flydende, selv om de bestod en test.

Analytikere: Kina trækker næppe tørlast ud af sumpen

Tørlast:

Tørlastrederne skal ikke sætte deres lid til, at opsvinget i den kinesiske økonomi fortsætter. Finanspolitisk stimuli har drevet den øgede efterspørgsel, og nu ser det ud til, at regeringen vil forsøge at lægge en dæmper på boligmarkedet, siger to analytikere til ShippingWatch.

Sønnerne har taget over i familieejet tørlastrederi

Tørlast:

Sønnerne har taget tøjlerne i det danske tørlastrederi Alpina Shipping, som bliver drevet i tæt samarbejde med det familieejede Dubai-selskab Tomini Shipping. "Vi kan se, at beslutningsprocesser er meget hurtigere, end hvis en virksomhed er styret af en bank eller en fond", siger CEO.

"Nedtur i tørlast er præcis det, vi har brug for"

Tørlast:

Tørlastrederierne, der ømmer sig efter en række drøje år, er ved at blive mere optimistiske om fremtiden. Men Herman Billung, stifter af investoren Songa Bulk, hylder branchens afmatning. "Et halvt år mere, så er den hjemme," siger han.

Lars Bonnesen indtager ny post i Intermarine

Tørlast:

Lars Bonnesen, der i 1993 grundlagde Scan Trans sammen med Lars Juhl, skal være Chartering Director i Intermarine, oplyser virksomheden.

Bimco: Kina driver tørlastmarkedet i år

Tørlast:

Den kinesiske opbygning af infrastruktur er den dominerende spiller for tørlastmarkedets udvikling i år, skriver Bimco i en ny analyse. Brasilien spiller en stadig større rolle i transporten af jernmalm.

Forsiden lige nu

Avis: Frontline dropper forsøg på at overtage Gener8

Fredriksen.jpg Rederier:

John Fredriksen og Frontline opgiver at overtage konkurrenten Gener8, skriver Wall Street Journal. En handel kunne have skabt verdens største flåde af VLCC'er.

Olieprisen vender efter fem uger med fald

Offshore:

Olieprisen steg fredag efter fem uger med fald. Prisen på en tønde Brent-olie stiger 1,1 pct. til 46,09 dollar fra 45,60 dollar fredag eftermiddag, mens WTI-olien stiger til 43,55 dollar mod 43,15 dollar ved lukketid fredag.

RAL's direktør: Dybt forkasteligt at strejke i Aalborg

Rederier:

Arbejderne i havnen i Aalborg har strejket, siden Royal Arctic Line bebudede at ville flytte fra Aalborg til Aarhus tidligere på ugen. "Forkasteligt," lyder det fra adm. direktør i Royal Arctic Line, Verner Hammeken.

DFDS gennemfører ventet køb af to kanalfærger

Rederier:

Det danske færgerederi DFDS har købt to færger af konkurrenten Eurotunnel. Det sker, efter at Eurotunnel har udnyttet en put-optionsaftale på de to færger, Rodin og Berlioz, som blev besat af franske sømænd i 2015.

Tørlasthavne dumper test af farlige laster

Tørlast:

De nuværende metoder til at teste, om en farlig last er i risiko for at blive flydende under sejladsen, er utilstrækkelige og bør ændres. Sådan lyder det fra Association of Bulk Terminal Operators, der har fundet adskillige eksempler på laster, som blevet flydende, selv om de bestod en test.

Her er sidste uges bedste på ShippingWatch

Rederier:

APM Terminals fyrer 160 i Gøteborg for at afslutte den lange konflikt. Strejker i Aalborg, fordi Royal Arctic Line forlader havnen. Skibsrederne vil udskyde ballastvandkonventionen med to år. Afskiberne er bekymret over manglen på reefercontainere. Olien på vej mod 40 dollars. Læs ugens bedste.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE