Log ind
5555starbulk.jpg
Foto: Star Bulk

Kapitalstærke redere køber tørlastskibe til bundpriser

Tørlast:

Flere prominente shippingnavne, også kaldet hajerne, står angiveligt bag flere opkøb af de mange Capesize-skibe, der er røget på markedet til rekordlave priser. ShippingWatch har set på timingen for de mange opkøb.


AF KATRINE GRØNVALD RAUN OG OLE ANDERSEN
Offentliggjort 26.01.16 kl. 07:55

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Tørlast

Tørlast tjener penge på capesize for første gang i et år

Golden ocean 1.JPG Tørlast:

Stærke udviklinger inden for transport af kul og jernmalm sendte raterne på de helt store capesize-tørlastskibe i plus i sidste uge. Men de stigende voluminer er sæsonbetonede, og en markant flådevækst vil sandsynligvis sætte raterne under pres igen, skriver Morgan Stanley.

Minekæmper vil øge udbud med 200 mio tons mod 2020

Tørlast:

Australien og Brasilien, verdens to største producenter af jernmalm, vil hver især øge beholdningen med 100 mio. tons over de kommende ti år. Det sker som del af en udvikling, der sandsynligvis vil sætte priserne, og dermed også de mindre mineselskaber, under pres, skriver Citigroup Inc.

Ni tørlastrederier har tabt 721 mio dollars på seks måneder

Tørlast:

De store tørlastrederier noteret i USA havde et ulykkeligt første halvår med et samlet og gigantisk underskud, viser en opgørelse fra Alphabulk. Selskaberne ser ud til at miste over en mia. dollars i 2016.

J. Lauritzen navigerer efter at tingene ikke bliver bedre

Tørlast:

"Umiddelbart forventer vi ikke væsentlige forbedringer, og det navigerer vi ud fra," siger J. Lauritzens bestyrelsesformand Jesper Lok til ShippingWatch om perspektiverne for tørlastrederiet oven på halvårsregnskabet. Ejer-fonden er igen trådt til.

Ballastsystemer kan skubbe til ophugning i tørlast

Tørlast:

Rederier som Norden, Pacific Basin og NYK kan nyde godt af, at ballastvandkonventionen for nylig er blevet endeligt ratificeret og træder i kraft om et år. Flere redere vil nemlig vælge ophugning frem for installation af systemerne, vurderer Bloomberg i en analyse.

Ejner Bonderup bliver ny CEO i XO Shipping

Tørlast:

Ejner Bonderup bliver ny CEO for det danske tørlastrederi XO Shipping. Tidligere fredag har han bebudet sin afsked i Norden. Stifter Christian Levin rykker op i bestyrelsen, hvor han bl.a. skal koncentrere sig om den strategiske udvikling.

Forsiden lige nu

Hanjins kunder tilbageholder 500 mio kr

Hanjin long beach LA.jpg Container:

Modtagerne af Hanjins containere sidder med ubetalte regninger til det kollapsede containerrederi for en halv mia. kroner, og dermed er Hanjin ikke den eneste "bad guy", forklarer rederiets advokat ifølge Reuters.

Navigatørerne gør klar til ubemandede skibe

Rederier:

De ubemandede skibe kommer, lyder det fra direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, som ikke vil stå i vejen for udviklingen, siger han til ShippingWatch. Han håber dog, det i fremtiden forsat er navigatører, der styrer skibene. Muligvis fra land.

Besparelser i MAN rammer marine-divisionen

Leverandører:

MAN Diesel & Turbo planlægger at fyre op mod 1400 medarbejdere som en del af en plan, der skal øge bundlinjen i den tyske motorproducent med 450 mio. euro. Også marine-divisionen må stå for skud.

Drewry: The Alliance kan være på udkig efter Hanjin-erstatning

Container:

Hanjin Shippings betalingsstandsning skaber endnu mere usikkerhed i den igangværende stoledans blandt de store linjerederier, skriver Drewry og peger på, at The Alliance nu ser ud til at blive markant mindre end sine rivaler. Måske kan et nyt medlem komme på tale.

Tørlast tjener penge på capesize for første gang i et år

Tørlast:

Stærke udviklinger inden for transport af kul og jernmalm sendte raterne på de helt store capesize-tørlastskibe i plus i sidste uge. Men de stigende voluminer er sæsonbetonede, og en markant flådevækst vil sandsynligvis sætte raterne under pres igen, skriver Morgan Stanley.

Seaintel: Containerkunders valgmuligheder stærkt forringet

Container:

Siden 2012 er antallet af ugentlige services på containerruterne mellem Asien og Nordeuropa faldet med 36 procent, og samtidig får kunderne sværere og sværere ved at holde sig opdateret, konkluderer analyse fra Seaintel.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE