Log ind
golden ocean 3.JPG
Foto: Golden Ocean

CEO i Golden Ocean: 2016 bliver et udskilningsløb i tørlast

Tørlast:

2016 bliver et afgørende år for tørlast, hvor ikke alle kommer igennem året som vindere. Sådan lyder det fra Herman Billung, CEO for Golden Ocean, der har en stribe Capesize-skibe til levering i nær fremtid.


AF JOHANNES HARTKOPF-MIKKELSEN
Offentliggjort 12.01.16 kl. 12:04

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Tørlast

Tørlasthavne dumper test af farlige laster

8starbulk.jpg Tørlast:

De nuværende metoder til at teste, om en farlig last er i risiko for at blive flydende under sejladsen, er utilstrækkelige og bør ændres. Sådan lyder det fra Association of Bulk Terminal Operators, der har fundet adskillige eksempler på laster, som blevet flydende, selv om de bestod en test.

"Nedtur i tørlast er præcis det, vi har brug for"

Tørlast:

Tørlastrederierne, der ømmer sig efter en række drøje år, er ved at blive mere optimistiske om fremtiden. Men Herman Billung, stifter af investoren Songa Bulk, hylder branchens afmatning. "Et halvt år mere, så er den hjemme," siger han.

Sønnerne har taget over i familieejet tørlastrederi

Tørlast:

Sønnerne har taget tøjlerne i det danske tørlastrederi Alpina Shipping, som bliver drevet i tæt samarbejde med det familieejede Dubai-selskab Tomini Shipping. "Vi kan se, at beslutningsprocesser er meget hurtigere, end hvis en virksomhed er styret af en bank eller en fond", siger CEO.

Storbanker sælger ud af multipurpose-skibe

Tørlast:

Banker som ING og ABN Amro kræver tvangssalg af over 20 hollandsk-kontrollerede multipurposeskibe efter at have indstillet finansieringen af dem. Troen på det prøvede shippingsegment ser ud til at være forsvundet.

Clipper mister sin HR- og kommunikationschef

Tørlast:

Efter godt fem år hos Clipper har HR- og kommunikationschef valgt at forlade rederiet for at starte som selvstændig. Der er allerede fundet en afløser.

"På det seneste har vi købt et tørlastskib om ugen"

Tørlast:

Med en kapitalfond i ryggen har Jeppe Jensen rettet kursen i Celsius Shipping mod tørlast, hvor rederiet siden maj 2016 har købt 12 kinesiske skibe. "Jeg har ikke nogen fordomme om, hvad man kan, og hvad man ikke kan," siger han til ShippingWatch.

Forsiden lige nu

DFDS gennemfører ventet køb af to kanalfærger

arkfutura.jpg Rederier:

Det danske færgerederi DFDS har købt to færger af konkurrenten Eurotunnel. Det sker, efter at Eurotunnel har udnyttet en put-optionsaftale på de to færger, Rodin og Berlioz, som blev besat af franske sømænd i 2015.

Tørlasthavne dumper test af farlige laster

Tørlast:

De nuværende metoder til at teste, om en farlig last er i risiko for at blive flydende under sejladsen, er utilstrækkelige og bør ændres. Sådan lyder det fra Association of Bulk Terminal Operators, der har fundet adskillige eksempler på laster, som blevet flydende, selv om de bestod en test.

Her er ugens bedste på ShippingWatch

Rederier:

APM Terminals fyrer 160 i Gøteborg for at afslutte den lange konflikt. Strejker i Aalborg, fordi Royal Arctic Line forlader havnen. Skibsrederne vil udskyde ballastvandkonventionen med to år. Afskiberne er bekymret over manglen på reefercontainere. Olien på vej mod 40 dollars. Læs ugens bedste.

Norges nye kæmperederi kaldes en "risikofyldt satsning"

Offshore:

To af Norges største shippingfolk, Kjell Inge Røkke og John Fredriksen, står bag Norges nye offshoreselskab Solstad Farstad, der bliver landets største rederi. "Det er et hårdt marked derude," siger CEO Lars Peder Solstad til ShippingWatch.

RAL klar til at nedlægge 110 job ved at flytte til Aarhus

Rederier:

Royal Arctic Line ser store muligheder for den grønlandske økonomi i at skifte basishavnaftalen med Aalborg Havn ud med at anløbe Aarhus Havn i fremtiden. Og rederiet kan udfase ca. 110 arbejdspladser ved at flytte, lyder det.

Spansk ophugger: EU-liste har øget interessen for os

Offshore:

EU's liste over værfter, som må ophugge europæiske skibe, har ført til større interesse for den spanske ophugger DDR Vessels, lyder det fra direktøren. Der er dog stadig mange rederier, som forsøger at omgå reglerne.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE