Den amerikanske kapitalfond Oaktrees ambition om at børsnotere Torm i New York i løbet af 2016 er oppe mod hårde odds, selv om markedet for både råolie og olieprodukter er på sit højeste siden finanskrisens indtog i 2008.

Aktiekurserne i de førende børsnoterede tankrederier på Wall Street er alene i de første måneder af 2016  raslet ned, og i Nordea Markets anser senioranalytiker Stig Frederiksen ikke en børsnotering af Torm i 2016 som en realistisk mulighed lige nu.

"Det er jo ikke Torms performance eller andet, der gør det, men det er et spørgsmål om, hvorvidt der er et vindue, der er åbent for at lave børsnoteringer i tanksektoren i USA. Som det ser ud lige nu, bliver det svært. Det kommende vindue i april-maj virker ikke realistisk. Så skal vi senere hen på året, og der er problemet, at endnu flere skibe i tanksektoren bliver leveret. Det gør blot usikkerheden endnu større, selv om Torm er et godt selskab med en meget stærk finansiel forretning," siger Stig Frederiksen til ShippingWatch.

Torms første skridt mod en dobbeltnotering i København og New York er en flytning af holdingselskabet fra København til London. Ifølge Torm for at komme tættere på de internationale kapitalmarkeder. Torms hovedaktionær Njord Holdings, der kontrolleres af Oaktree, har allerede stiftet det nye britiske selskab Torm plc. Og det er det selskab, der skal have hjemme i England.

Store kursfald i 2016

De toneangivende børsnoterede tankrederier i New York har alene i 2016 klaret sig ualmindelig ringe i lyset af de gunstige markedsvilkår med det store udbud af olie i markedet.

Aktien i et selskab som det belgisk-baserede råolierederi Euronav, der er børsnoteret i både New York og Bruxelles er nede med 29 procent i de første måneder af 2016. Det selv om rederiet kom ud af 2015 med et nettoresultat på 350,3 millioner dollars mod et underskud på 45,7 millioner dollars året før.

Foto: Colourbox

Tilsvarende er produkttankrederier som Scorpio Tankers og Ardmore faldet med henholdsvis 25 procent og 32 procent i de første knap tre måneder i år.

Det er således ikke aktiekurserne, der siden slutningen af 2015 har gjort tankmarkedet til et sjældent lyspunkt i den globale shippingindustri, hvor tanksektoren drives frem af lave oliepriser og høj olieproduktion. Og selv om flere topchefer i sektoren gør en dyd ud af at tale om et stærkt tankmarkedet og tårnhøj indtjening flere år frem, er virkeligheden noget mere nuanceret blandt analytikere og mæglere.

Drewry: Tankrater vil falde de næste to år  

En massiv indsprøjtning af flere hundrede nye supertankere, VLCC'ere, fra 2016 til og med 2017 vil ifølge bl.a. analysehuset Drewry presse raterne ned, mens udviklingen i oliemarkedet heller ikke taler til tankrederiernes fordel senere på året. Olieprisen er begyndt at stige igen, ligesom de store olieproducerende lande nu synes villige til at diskutere en mulig fastfrysning af produktionen, når de mødes i april.

"Der er grænser for, hvor længe oliepriserne kan forblive lave. Og der er mange nybygninger på vej over de næste to år, og disse skibe vil på et tidspunkt få konsekvenser for raterne uanset prisen på råolie," sagde Denis Petropoulos, Asien-chef i mæglerhuset Braemar, forleden til Wall Street Journal.

Torm tager næste skridt mod flytning til England

Torm vil etablere holdingselskab i England  

Gener8 Maritime ser stærkt råoliemarked fortsætte  

Torm lander årsoverskud på 127 millioner dollars