Når Uni-Tankers om et par måneder præsenterer regnskabet for året 2015/2016, vil det være med det bedste resultat nogensinde. Sådan lyder forventningerne fra Torben Andersen, CEO for Uni-Tankers, der er en del af Torben Østergaard-Nielsens store USTC-koncern.

Samtidig er rederiet efter flere år med et presset tankmarked klar til vækst med en ny finansieringsaftale med Danske Bank, som Uni-Tankers netop har indgået, fortæller han til ShippingWatch.

Da Uni-Tankers tilbage i 2012 overtog ni skibe fra Erria, lavede man samtidig en finansieringsaftale med Danske Bank, som egentlig løb frem til december 2017. Men tidspunktet for en fornyelse på fem år frem mod 2021 var det helt rette, forklarer han:

"Vi har ikke gjort det, fordi pengekassen er ved at løbe tør. Men vi kan se, at vi begynder at høste frugterne af vores arbejde de sidste tre år, og at markedet begynder at se fornuftigt ud, så vi kan levere nogle pæne tal. Så hvis man tror på det her set-up, så skal man også putte lidt ekstra i. Vi kunne godt være fortsat med at betale renter og afdrag, men vi følte, at tidspunktet var rigtigt til at styrke kapitalgrundlaget i rederiet, så gælden blev nedbragt, og vi dermed får mulighed for at udvikle og reinvestere," siger Torben Andersen.

Og det kan godt blive nødvendigt på sigt med et tankmarked, der i den grad er vendt rundt det seneste år og har gjort tankrederier verden over i stand til at levere jubelresultater de seneste måneder.

Frihed til at rykke

For regnskabsåret 2014/2015 fik Uni-Tankers et underskud før skat på 34 millioner kroner. Det har markedet det seneste år dog gjort kål på. Torben Andersen ønsker dog ikke at sætte tal på forventningerne til regnskabet for 2015/2016, som afsluttes til april, men noterer, at det bliver det bedste nogensinde for rederiet, der i alt opererer en flåde på 48 skibe, hvoraf 17 er ejede og 31 er chartret ind.

Hvor nogle anser de mange nye skibe i eksempelvis MR-segmentet som en trussel mod de gode tider, så er billedet et ganske andet for de mindre tankskibe på under 15.000 ton, som Uni-Tankers er specialiseret i. Og derfor er den nye finansieringsaftale også vigtig, siger Torben Andersen:

"Der er ikke så mange, som vil røre ved det lille segment, og der bliver stort set hverken købt eller solgt skibe under 15.000 ton. Skibene bliver ældre, og der er ikke føjet ny tonnage til de seneste år, og der er heller ikke en stor ordrebog, der ligger og lurer lige rundt om hjørnet. Når vi sammenligner med nogle af de andre aktører i det her forholdsvis lille segment, så sidder vi i en situation med en flåde med en gennemsnitsalder på ca. 7,5 år," siger han og uddyber:

"Det betyder, at vi måske har en fordel, da den i gennemsnit er fire år yngre end andres. Vi skal skifte et par af vores skibe ud de kommende år, og det kræver kapital. Derfor har vi valgt at lave aftalen nu, så vi har et godt fundament og en frihed til at agere og træffe beslutning om ny tonnage, når timingen er rigtig," siger han.

Foto: Uni-Tankers

Med aftalen er Uni-Tankers' gæld samlet set nedbragt med 60 millioner dollars, mens også moderkoncernen med Torben Østergaard-Nielsen har indskudt kapital på omkring 30 millioner dollars kontant. Dermed svarer værdien på de ni skibe fra Erria også til dagens markedsniveau, som er faldet siden Uni-Tankers overtog dem i 2012.

Ønske om flere banker

Med den nye aftale og saltvandsindsprøjtningen fra USTC har Uni-Tankers i dag en solvensgrad på 30 procent fra omkring 7,6 procent i seneste regnskab. En væsentlig forbedring, noterer Torben Andersen. Samtidig er det også mere attraktivt for andre investorer at gå ind i selskabet, og det er også et mål for rederiet:

"Nu har vi brugt de sidste tre år på at bygge organisationen op. Vi havde ikke forstillet os, at vi ville have held med at gøre det, vi har gjort. Lige nu har vi 48 skibe, og det går godt. I dag har vi kun Danske Bank som finansiel partner, og vi kunne godt tænke os at få en eller to banker mere ind, så vi har et lidt bredere fundament," siger han og fortsætter:

"Siden købet af Errias skibe har vi tilkøbt yderligere fem skibe. Vi har haft en dialog med Danske Bank om, at det er naturligt, at der kommer en bank mere ind for at sprede risikoen. Det giver god mening, og de fleste rederier arbejder med flere banker. Både fordi banken ikke skal sætte alt på et bræt, men også for vores skyld, så det ikke begrænser os. Det er et spørgsmål om, at vi har nået en størrelse, hvor det kan være fornuftigt, så man har et lidt bredere fundament."

Venter at holde kadencen

Da Uni-Tankers i sin tid overtog skibene fra Erria, var det en stor omkostningsbyrde for rederiet, da en stor del af flåden teknisk og mekanisk var på et niveau, hvor man ikke kunne operere dem som rederiet ønskede og kunderne krævede. De seneste år er der dog kommet styr på det, og en større flåde og ikke mindst højere indtjening på skibene er årsagen til forventningerne til et godt resultatet for det kommende regnskab 2015/2016, fortæller rederi-chefen. Samtidig har faldet i prisen på bunker også spillet ind.

Særlig en ting gør Torben Andersen komfortabel i den nuværende situation. Uni-Tankers har tre af rederiets største skibe i et pool-samarbejde uden for egen befragtning, da skibene primært sejler fuel-produkter i Nordeuropa. En undtagelse hos rederiet.

"Dette markedet er meget volatilt og i øjeblikket gør fyldte lagre og lav oliepris, at skibene ligger spot hos mange aktører, der kun er i dette segment," forklarer han og uddyber:

"Det er ellers et sjældent syn hos Uni-Tankers. Vi har i vores kommercielle forretning Uni-Chartering fra start valgt at satse på parcelsejlads med mange forskellige produkter og gerne på samme tid. Det er stort set alt flydende som vegetabilske olier, kemikalier og gødning. På den måde bliver vi ikke på samme måde påvirket af, at bunden går ud af et marked. Vi sejler i dele af verden som USA, Mellemamerika, Vestafrika og Asien, hvor det går okay. Væksten buldrer ikke af sted, men det går ganske udmærket. Hvis man så en gang imellem må komplimentere det med noget, som ikke giver så meget, så bliver helheden dog stadig mere stabil."

Samtidig har Uni-Tankers øget sin kontraktsdækning med kunder som Total, ExxonMobil og Shell, og ifølge Torben Andersen er rederiet gået fra en dækning på 10-11 procent til op mod 30-40 procent på kontrakter, som typisk løber 12 måneder ad gangen.

"For det kommende år har jeg en forventning om, at niveauet i år både på aktivitet og vækst fortsætter, og at vi som minimum kan holde det samme. Olieprisen kan være lidt en joker, hvis den pludselig ændrer sig, men rent aktivitetsmæssigt tror jeg, at vi vil kunne holde nogenlunde samme kadence, som vi har gjort i år og forhåbentlig lidt bedre," siger han.

Siden 2012 har Torben Østergaard-Nielsen, ejer af USTC-koncernen, tilført 70 millioner dollars til Uni-Tankers. Både i forbindelse med købet af Erria-skibene og købet af andre skibe de seneste år. Spørgsmålet er, om det også bliver nødvendigt fremover.

"Med de forudsætninger og de ting, vi kender til, så mener vi klart, at vi har fået den kapital, som gør, at vi kan skabe en organisk vækst og selv bør kunne klare det. Men det er klart, at hvis man går ud i et større opkøb, så kan man ikke undgå, at der skal noget kapital til. Men det tager vi, hvis det bliver aktuelt," siger Torben Andersen.

Østergaards shipping- og olieimperium ud med rekordregnskab  

Erria er nu helt ude af Uni-Tankers  

Uni-Tankers fastholder ambitiøs vækstplan