ShippingWatch

Særligt ét rederi sidder på skibene efter Hanjin

Kollapsede koreanske Hanjin kontrollerede en flåde på 102 containerskibe, som i dag er sendt videre til andre rederier. Særligt ét har sat sig tungt på skibene med en tredjedel af kapaciteten, skriver Alphaliner.

Det har taget godt og vel et år for markedet at opsluge den tonnage, som koreanske Hanjin efterlod sig med konkursen tilbage i august måned sidste år.

Den våbenhvile, som rederne i stor stil har indgået siden Hanjins pludselige exit for et år siden, ser nu ud til at smuldre.

Alphaliner om udviklingen på containermarkedet
I alt efterlod det koreanske containerrederi 102 skibe til markedet, som i første omgang gik ind i den ledige flåde, som med ét slag voksede til 1,6 mio. teu med de 0,5 mio. teu fra det kollapsede Hanjin. I dag ser billedet anderledes ud, og næsten alle skibene fra Hanjin er blevet overtaget af andre redere.

Især ét har sat sig på størstedelen, viser en analyse fra Alphaliner.

Maersk Line har i alt taget 26 af Hanjins gamle skibe på charter og samtidig fået to skibe tilbage fra Hanjin, som var på charter til det koreanske rederi. En kapacitet på i alt 199.700 teu eller godt 31 pct. af den kapacitet, som Hanjin kontrollerede.

Hos Maersk forklarer man til ShippingWatch, at hovedparten af de chartrede skibe fra Hanjin er gået til at servicere den aftale, man indgik med HMM i 2M-samarbejdet med MSC, og til at kunne håndtere de ekstra voluminer, der er kommet ind fra HMM.

Også MSC har taget en række skibe fra koreanerne, i alt 12 skibe, mens Hapag-Lloyd har nappet seks, fremgår det af analysen. Andre har valgt at købe skibe, herunder det nyetablerede koreanske SM Line, der opstod med skibe købt fra Hanjins konkursbo. I alt har containerrederiet købt 11 skibe i størrelsen fra 6.600 til 8.600 teu. Bare seks skibe kontrolleret af Hanjin er blevet skrottet.

Kilde: Alphaliner

Hvor containerrederne efter Hanjins konkurs syntes at holde igen og bevare disciplinen, er billedet nu et andet. Markedet er trådt ind i en ny æra efter Hanjin, noterer Alphaliner.

Pres på raterne

Siden april er antallet af ledige skibe faldet markant, mens leveringerne af de nye ultrastore skibe på op mod 21.000 teu er fortsat.

Det har tilføjet over en mio. teu til den aktive flåde, når man sammenligner med september sidste år. En stigning på 5,7 pct. sammenlignet med et år siden.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

"En stærk efterspørgsel på last har holdt udnyttelsen af flåden på over 90 pct. på de fleste headhaul-ruter i år, mens starten på vintersæsonen fra oktober ventes at lægge pres på fragtraterne," skriver Alphaliner og fortsætter:

"Den våbenhvile, som rederne i stor stil har indgået siden Hanjins pludselige exit for et år siden, ser nu ud til at smuldre. Faldet i raterne lige inden den kinesiske feriesæson i oktober peger på yderligere ustabilitet i raterne, da rederne fortsætter med at kæmpe om markedsandelene."

Hanjin var rederiet der var for stort til at krakke

Se tidslinjen for Hanjin Shippings kollaps

Nyt koreansk container-rederi på tærsklen til top 20

Forsiden lige nu

Bagmandspolitiet kalder sagen mod Monjasa "usædvanlig"

SØIK erkender, at politiet kunne have fået en uafhængig vurdering af en afgørende brændstofsrapport i sagen mod Monjasa og Jan Jacobsen, der mandag blev frifundet. Det siger vicestatsadvokaten til ShippingWatch, hvor han kalder sagen "usædvanlig".

"Shippingindustrien kan være fuldstændig ændret om fem til ti år"

I løbet af det næste årti kan shippingindustrien komme til at se fuldstændig anderledes ud, skriver Danmarks Skibskredit i ny rapport. Rederierne har fået øjnene op for risikoen for mindre efterspørgselsvækst i fremtiden, siger analysechef Christopher Rex til ShippingWatch.

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere