Sociale medier har i en årrække ikke været til at komme uden om for størstedelen af verden, men containerrederne har med sædvanlig konservatisme holdt sig ude af udviklingen.

I en ny analyse skriver Seaintel, at analysehuset selv har været en af de store kritikere af redernes langsommelighed, når det kommer til brugen af medier som Twitter, Facebook og LinkedIn, men at det nu ser ud til at gå en anelse bedre.

"Containershippingindustrien er ret statisk og tilpasser sig ikke markedsændringer så hurtigt som andre industrier. Men vi kan se, at containerrederne langsomt er ved at komme med på de sociale medier, hvilket afspejler sig i et stigende antal af følgere og posts," skriver Seaintel.

Maersk er nummer et

Maersk Line er det rederi, der er længst fremme i skoene på de sociale medier. Ud af de 18 største containerrederier, som er med i analysen, har Maersk flest likes og følgere på både Facebook, LinkedIn og Twitter. Analysehuset hæfter sig ved, at Maersk Line også var hurtige til at bruge sociale medier, da rederiet blev ramt af et omfattende hackerangreb i juni i år og måtte kommunikere på andre platforme.

"CMA CGM er det næstmest populære rederi på de sociale medier, men er generelt langt bagefter Maersk Line, undtagen på LinkedIn, hvor den franske reder langsomt er ved at lukke hullet," skriver Seaintel.

Kigger man på, hvilke sociale medier containerrederne har mest succes på, er Twitter indtil videre det medie, som vokser hurtigst målt på antallet af følgere. I 2016 var billedet et andet, hvor tilstrømningen af følgere på LinkedIn var den største.

Kommunikation skal forme det nye Hapag-Lloyd  

Kommunikation skal indkapsle kriser for DFDS  

Mr. Social Media skal give MSC ny profil