Log ind
hamburgsud4.jpg
Foto: /ritzau/Christian Charisius

Containerrederier lander rekordstort underskud

Container:

2016 endte med et voldsomt stort underskud for den samlede containerindustri, viser beregninger, som SeaIntelligence Consulting har foretaget for ShippingWatch. Niveauet er stort set på linje med rædselsåret 2011.


AF TOMAS KRISTIANSEN
Offentliggjort 31.03.17 kl. 07:46

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Maersk bliver kortvarigt ejer af verdens største skib

Triple-E 8.JPG Container:

Tirsdag i denne uge blev skibet Madrid Maersk leveret fra det sydkoreanske skibsværft Daewoo. Skibets rekordhøje kapacitet bliver dog snart slået.

Drewry: Maersk Line slår alle på nye skibe i 2017

Container:

Der er nye containerskibe på vej ind i flåden med en samlet kapacitet på 1,7 mio teu, fremgår det af en opgørelse fra Drewry. Verdens absolut største containerederi, Maersk Line, er det rederi, der modtager flest.

Her er overblikket over Maersks regnskab

Container:

Der er fremgang i Maersk Line, som nyder godt af et bedre marked for containerfragt. Til gengæld trækker store nedskrivninger i Maersk Tankers og APM Terminals ned i det samlede resultat for selskabet. Hackerangrebet var desuden dyrt.

Maersk Line missede væksten på containermarkedet

Container:

CEO Søren Skou kunne ikke levere, hvad analytikere, konkurrenter og sikkert også aktionærerne havde regnet med. Rederiet har mistet markedsandele på noget nær det værste tidspunkt, lyder det fra flere. Helt som forventet, siger Skou.

Containerrater falder for tredje uge i træk

Container:

Raterne på containerfragt faldt også tilbage i denne uge efter at have taget et lille dyk de seneste to uger.

Maersks nye containerskibe vil give DIS et kraftigt løft

Container:

En væsentlig del af Maersk Lines nye containerskibe får dansk flag og bliver indregistreret i DIS, som ser ud til at indhente nogle af sine nærmeste internationale konkurrenter. Afgørende bliver det, hvor stor en andel af Hamburg Süds flåde, der flages ind i Danmark.

Forsiden lige nu

Hafnia Tankers i rødt i andet kvartal

Hafnia1-version2.jpg Tank:

Det danske produkttankrederi Hafnia Tankers får et underskud i andet kvartal, hvor markedet fortsat har været præget af overudbud af skibe og høje olielagre.

Molslinjen har fuld fart på både færger og busser

Rederier:

Den nye Kombardo Expressen har fordoblet antallet af busser på grund af stor efterspørgsel. Også færgetrafikken vokser.

Avis: HSH klar med kæmpe eftergivelse til enkelt reder

Rederier:

Det tyske rederi Schoeller Holdings udgør en markant del af HSH Nordbanks portefølje af dårlige shippinglån. Banken forbereder nu en stor afskrivning på gæld på 800 mio. dollars alene i det rederi, skriver Die Welt.

Zacho har trimmet J. Lauritzen til svære år

Tørlast:

Topchef Mads P. Zacho har skåret ned på omkostningerne i J. Lauritzen for at ruste rederiet til en langvarig bølgedal på tørlastmarkedet. Nu er der ikke brug for flere store besparelser, siger han til ShippingWatch.

Chevron accepterer skattesmæk

Offshore:

Olieselskabet indgår forlig med de australske skattemyndigheder i sag om fifleri med rentebetalering. Sagen kan medføre 50 milliarder ekstra i skattekassen, siger minister.

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Rederier:

Ugen bød på halvsårsregnskaber fra fem af de helt store danske rederier: Maersk Line, Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen. Samtidig fortalte flere danske ledere i shippingbranchen til ShippingWatch, hvad der driver dem.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE