Log ind
POLFOTO_36179277.jpg
Foto: POLFOTO/Oh Su-hee/Arkiv

Investorer presser på for opsplitning af Maersk

Container:

Aktionærerne i A.P. Møller - Mærsk ville blive langt rigere, hvis ledelsen afliver konglomerat-tanken, mener investorer. De opfordrer Maersk-ledelsen til at splitte virksomheden og børsnotere hovedforretningerne separat.


AF JACOB BREJNEBØL KNUDSEN
Offentliggjort 15.03.16 kl. 21:00

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 40 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Nu er det første Maersk-skib landet på stranden i Alang

alang-maersk.jpg Container:

Maersk Wyoming ankom tirsdag til den udskældte Alang-strand. Skibet er det første af to, der bliver ophugget på det indiske Shree-ram-værft. Ankomsten markerer samtidig et brud med Maersks hidtidige ophugningsprincipper.

Alphaliner: Maersk Line fører an i hidsig priskrig

Container:

Det danske containerrederi er gået aggressivt efter at tage markedsandele fra konkurrenterne og har bidraget til yderligere pres på raterne i de første måneder af 2016. Maersk Line har ifølge Alphaliner oven i købet indsat ekstra kapacitet i det giftige containermarked.

Seago Line overrasker med milliardplus i 2015

Container:

Et rateniveau under pres var medvirkende til et lavere overskud end i året før, men alligevel leverede det Maersk-ejede feeder-rederi Seago Line tæt på en milliard kroner på bundlinjen i 2015.

To konkurrenter fik Maersk Line til at ændre strategi

Container:

Væksten hos to store konkurrenter, der hurtigt har overtaget en stor del af det globale containermarked, har fået Maersk Line til at skærpe retorikken. Rederiets ekspansion skal især findes på én service, siger CEO Søren Skou.

Maersk Lines topchef så ingen vej uden om priskrigen

Container:

Da først priskrigen på containermarkedet var begyndt, besluttede Maersk Line sig hurtigt for at følge med. Det er afgørende for rederiet at beholde sin størrelse, hvis det skal være muligt at sænke omkostningerne fremover, siger CEO Søren Skou til ShippingWatch.

Kina giver grønt lys til CMA CGM's køb af NOL

Container:

De kinesiske myndigheder vender tommelfingeren op til CMA CGM's opkøb af Neptune Orient Lines. Det franske rederi forventer nu at lægge et officielt bud på 2,4 mia. dollars i starten af juni.

Forsiden lige nu

Topaz kæmper mod asiater de næste 18 måneder

Rene Kofod-Olsen.JPG Offshore:

Asiatiske rederier har presset offshoreraterne i bund i Mellemøsten, som ellers er gået mildere gennem krisen end markedet i Nordsøen. De næste 18 måneder er et waiting game, siger Topaz’ danske CEO Rene Kofod-Olsen til ShippingWatch.

Maersk Container Industry tabte 398 mio kroner

Leverandører:

Lave salgspriser på tørlastcontainere og ekstraordinære omkostninger til ny fabrik i Chile sendte for tredje år i træk Maersk Container Industry A/S i rødt. "Utilfredsstillende," siger CEO Stig Hoffmeyer.

Dong Energy fortsætter vejen væk fra kul

Offshore:

Dong fortsætter vejen væk fra kul, fremgår det af det nye børsprospekt. Energiselskabet vil inden for en årrække træffe beslutning om en omlægning af yderligere to kraftværker til biomasse.

Globalt mæglerhus henter topfolk i tank til København

Tank:

Den globale mæglervirksomhed Howe Robinson Partners har hentet to erfarne tankfolk i Maersk og Frontline til sit kontor i København, der skal vokse endnu mere, siger Allan Spangsberg, leder af den danske afdeling, til ShippingWatch.

Dong: Hensættelser til Hejre kan stige væsentligt

Offshore:

Dong Energy har offentliggjort sit prospekt, der skal få investorer fra hele verden til at investere i den danske energi-gigant. Der er dog en lang række risici forbundet med at blive Dong-aktionær, fremgår det. Bl.a. kan hensættelserne til det kuldsejlede Hejre-projekt blive "væsentlig større."

Maersk Oil dropper olieboringer ud for Grønland

Offshore:

Efter at både Dong Energy og Statoil tidligere har droppet planer om at bore vest for Grønland, har Maersk Oil nu sammen med tre andre olieselskaber besluttet at levere licenserne tilbage til hjemmestyret.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE