Log ind
Hyundai Merchant Marine container havn kran
Foto: Hyundai Merchant Marine

Her er tallet som HMM presser sine partnere med

Container:

Brevet fra koreanske Hyundai Merchant Marine (HMM) til alverdens skibsredere bliver nu fulgt op af direkte møder mellem parterne. Især ét tal vil blive lagt på bordet for at tvinge nye aftaler igennem. ShippingWatch har interviewet HMM om krisen og kravene til forhandlingerne.


AF KATRINE GRØNVALD RAUN
Offentliggjort 01.03.16 kl. 07:20

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 40 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Nu er det første Maersk-skib landet på stranden i Alang

alang-maersk.jpg Container:

Maersk Wyoming ankom tirsdag til den udskældte Alang-strand. Skibet er det første af to, der bliver ophugget på det indiske Shree-ram-værft. Ankomsten markerer samtidig et brud med Maersks hidtidige ophugningsprincipper.

Samarbejde indvarsler ny æra for Royal Arctic Line

Container:

Royal Arctic Lines samarbejde med Eimskip betyder, at det grønlandske rederi for første gang kan nå resten af verden uden at skulle stoppe i Danmark. De to rederier planlægger nu at investere i tre nye skibe på omkring 2.000 teu, mens et containersamarbejde kan være på vej.

HMM har gjort flere europæiske skibsejere møre

Container:

Det konkurstruede containerrederi Hyundai Merchant Marine er angiveligt rykket et skridt nærmere en vigtig aftale med flere skibsejere, og udtrykker i et brev til en række kunder endog intentioner om at bestille megaskibe (ULCC).

Alphaliner: Maersk Line fører an i hidsig priskrig

Container:

Det danske containerrederi er gået aggressivt efter at tage markedsandele fra konkurrenterne og har bidraget til yderligere pres på raterne i de første måneder af 2016. Maersk Line har ifølge Alphaliner oven i købet indsat ekstra kapacitet i det giftige containermarked.

Asien - Europa-rater stiger med 36,6 pct

Container:

Fragtraterne på den helt store Asien-Europe hovedåre steg med 36,6 pct. denne uge. Adskillige af de store containerrederier har varslet rateforhøjelser fra d. 1. juni.

Raterne steg knap 10 pct. i denne uge

Container:

De volatile rater i det pressede containermarked steg med næsten 10 pct. i den forgangne uge efter at være faldet i sidste uge.

Forsiden lige nu

Mystikken breder sig om skattelyselskabs rolle i bedragerisag

bunker3.jpg Services:

Bagmandspolitiet har indledt afhøringen af den ene af to tiltalte topfolk i bedragerisag mod dansk bunkerselskab.

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier:

J. Lauritzen sagde farvel til topchef Jan Kastrup-Nielsen, der nåede at sidde tre år på posten i det pressede tørlastrederi. Det første Maersk-skib ankom desuden til Alang, mens Dong udsendte børsprospekt i ugen, der gik på ShippingWatch.

ICS: Derfor kan det blive svært at skrotte nok skibe

Rederier:

Det vil være det bedste for hele sektoren, hvis flere rederier sendte deres skibe til ophugning. Men det giver ikke altid mening for det enkelte rederi, og derfor kan det vise sig svært at nedbringe overkapaciteten, vurderer International Chamber of Shipping (ICS) i en rapport.

Olieproduktionen uden for OPEC er faldet tungt i 2016

Offshore:

Ikke siden 1992 er olieproduktionen uden for OPEC dykket så meget som i 2016.

Oliekrisen sender Norges domstole på overarbejde

Offshore:

Problemerne i den norske offshoresektor betyder, at de norske domstole har behandlet et rekordstort antal arbejdsretssager. Ifølge DNB Markets er over 36.000 arbejdspladser blevet nedlagt siden 2014.

Nye ledere i Viking Life-Saving skal bekæmpe lavvækst

Leverandører:

Viking Life-Saving Equipment med hovedsæde i Esbjerg har udnævnt en række nye ledere, der skal sørge for, at virksomhedens forretningsstrategi BP20 lykkes. CEO Henrik Uhd Christensen (billedet) ser lavere vækst de kommende år.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE