Otte af verdens 20 største containerrederier og hvoraf flere er i alvorlige økonomiske problemer, bliver ladt i stikken, hvis en ny fransk-kinesiske mega-alliance anført af henholdsvis CMA CGM og Cosco bliver en realitet. En alliance, der radikalt vil ændre landskabet i den hårdt trængte containersektor.

Det vurderer analysehuset Alphaliner på baggrund af de hemmelige møder, der i øjeblikket finder sted i bl.a. Shanghai. Møder som ShippingWatch for en uge siden løftede sløret for.

Alphaliner bekræfter dermed oplysningerne om, at ny stor alliance og ambitiøst partnerskab med franske CMA CGM og China Cosco, der også forsøger at få taiwanesiske Evergreen og Orient Overseas Container Lines (OOCL) med, vil splitte tre ud af af de i øjeblikket fire dominerende alliancer på de tunge ruter mellem Asien og Europa, øst-vest.

Drewry: Containerredere vil tabe flere penge i 2016  

Den nye fransk-kinesiske konstellation med Evergreen og OOCL vil ikke blot ændre hele billedet at samarbejdet blandt de 20 største containerrederier, men den vil også efterlade otte rederier tilbage, som i øjeblikket indgår i de tre alliancer, Ocean Three, CKYHE og G6.

De fortrolige møder om etablering af et helt nyt alliance-samarbejde anført af den fransk-kinesiske konstellation formodes fortsat at finde sted, men ingen har parterne har endnu officielt bekræftet initiativet.

Formålet med dannelsen af den nye CMA CGM-, Cosco-, Evergreen- og OOCL-alliance (CCEO) er at udfordre den største alliance på øst-vest-ruterne, Maersk Line og MSC i 2M-partnerskabet, og samtidig distancere sig fra nogle af de svagere rederier i de nuværende alliancer, som kan stå over for akutte økonomiske problemer som bl.a. koreanske Hanjin og Hyundai Merchant Marine (HMM), vurderer Alphaliner.

Store tab i 2016

De næsten historisk ringe markedsforhold sidste år med ekstremt lave rater og en svag efterspørgsel i containersektoren er fortsat ind i 2016 med dystre udsigter for resten af året. Ifølge analytikere vil det samlede tab blandt de største børsnoterede rederier udgøre fem milliarder dollars i år. I den stærkt pessimistiske prognose indgår en nedjustering af containermængderne og de gennemsnitlige fragtrater med ekstra pres fra højere bunkerpriser, oplægning og flytning af tomme containere.

Shanghai-møde sætter fransk-kinesisk alliance i spil  

Milliardværdier fosser ud af containerrederierne  

Alphaliner: Containerflådens vækst sætter bundrekord

Alphaliner: Maersk Lines flåde voksede i svært marked

CMA CGM køber op i NOL