BERLIN

Store containerrederier som Maersk Line, Hapag-Lloyd, MSC, CMA CGM og Hamburg Süd slås intenst om markedsandele på reefermarkedet, og flere har de seneste år investeret store summer i kølecontainerne til fragt af frugt, kød og andre letfordærvelige produkter ud af ikke mindst det største marked Latinamerika.

Det ses på årets vigtigste udstillingsvindue for de store containerrederiers reeferafdelinger, der i disse dage finder sted i Berlin, Fruit Logistica.

Indtil for få år siden blev fragt af reefercontainere betragtet som den mest lukrative del af det globale containermarked på grund af kompleksiteten samt den service og logistik, der er forbundet med disse mere sårbare transporter. Selv om reefercontainere udgør en beskeden del af det samlede globale containermarked, omkring tre procent, var netop forventningerne om en voksende efterspørgsel efter importerede fødevarer i ikke mindst nye vækstøkonomier en væsentlig forklaring på rederiernes øgede fokus på reefermarkedet, der samtidig kunne kompensere for de lavere rater på "tørre" containere.

Historisk lave rater

Men ifølge Frank Ganse, global chef for Seafreight Reefer Logistics og vice president i Kuehne+Nagel, verdens største logistikkoncern, er raterne i reefersegmentet lige nu historisk lave i lighed med det øvrige containermarked. Og det forventes de også at være for hele 2016.

"Også for reefer ser vi historisk lave rater. Sidste år kunne man fragte en reefercontainer fra Kina til Europa for 400-500 dollars, og på de tunge reeferruter fra Latinamerika har vi også set væsentlige ratefald. Kun de lave bunkerpriser gør det muligt for rederne at sikre en beskeden indtjening, men det bliver en udfordring, når olieprisen begynder at stige igen," siger Frank Ganse til ShippingWatch.

Nogle af de store kontrakter med bananproducenter for 2016 er indgået, og for rederne er rateniveauet ikke opløftende ifølge Frank Ganse.

Det bekræfter chefen for Hapag-Lloyds sydamerikanske region, managing director Andrés Kulka, over for ShipppingWatch. Han indtog en central rolle i forbindelse med det tyske containerrederis overtagelse og integration af chilenske CSAV, der markant øgede rederiets eksponering i reefersegmentet.

"Vi har en realistisk forventning om at vokse med markedet i forhold til fragtmængderne. Vi er begyndt med kontraktforhandlinger, der vil vare den næste måneds tid, og jeg forventer, at vi vil se lavere rater i 2016, end vi så sidste år. Men vi vil kompensere for det lavere rateniveau med større mængder," siger Andrés Kulka.

Trods den svage økonomiske vækst i flere sydamerikanske lande, hvor nedturen i Brasilien ifølge Andrés Kulka driver økonomien i hele regionen ned, er effekten på eksportmængderne ud af Latinamerika ikke påvirket. Det er importen til gengæld.

"Vi er fortsat af den opfattelse, at eksportudviklingen i Sydamerika vil være positiv," siger han.

Massive investeringer

De større containerrederier som bl.a. Maersk Line og franske CMA CGM har investeret i reefercontainere i tillid til den voksende efterspørgsel i i markedet. Væksten i reefersegmentet forventes at udgøre 4-5 procent årligt flere år frem, og en stor del af væksten forventes at komme fra udviklingsøkonomier, der i takt med stigende indkomster vil bruge mere på importerede fødevarer. Det stiller samtidig større krav til service og logistik i reefersektoren for at få fragten frem til slutforbrugerne, hvilket også betyder, at raterne er højere.

Maersk Line, der målt i reeferkapacitet er verdens største rederi i segmentet, benytter udstillingsvinduet Fruit Logistica til en præsentation af sit globale og elektroniske overvågningssystem af samtlige af rederiets over 260.000 reefercontainerne, kaldet Remote Container Management. Efter flere års arbejde med udvikling af systemet samt installation af sensorer og gps'er, der leverer oplysninger om tilstanden i hver eneste kølecontainere i hele forsyningskæden, blev projektet afsluttet i 2015 under stor bevågenhed fra hele branchen.

Producerer flere containere

Rederiets investering i 2015 i 30.000 nye containere med planer om flere de kommende år er voldsom, vurderer flere deltagere på messen i Berlin, som ShippingWatch har talt med. 30.000 reefercontainere svarer til omkring 25 procent af den samlede aktuelle produktionskapacitet.

Manglen på reefercontainere rundt om i verden har tidligere og historisk imidlertid været en flaskehals, f.eks. i Europa, når rederierne har respositioneret sine containere på den sydlige halvkugle. Men 2015 var det første år i en lang årrække, hvor der ifølge Frank Ganse var balance i markedet, bl.a. på grund af færre containere ind i det sanktionsramte Rusland.

"Producenterne fortsætter med at producere reefercontainere. De fleste forventer en vækst i efterspørgslen på 4-5 procent om året, men produktionen af containere vokser med omkring otte procent. Det betyder, at vi vil få et lille overskud af reefercontainere i markedet i 2016 og et endnu større overskud i 2017 og 2018. Jeg kan godt frygte, at vi vil se mange nye aktører i markedet i form af logistikselskaber og speditører, der vil gå efter nye forretninger uden at vide, hvor kompliceret reefersegmentet er. Det vil skabe mere priskonkurrence og kan tvinge raterne yderligere ned," siger Frank Ganse til ShippingWatch.  

Maersk Line investerer massivt i sin reeferflåde

Dynamar: 2015 blev et historisk år i reeferindustrien

Sydamerika har tabt pusten som shippings vækstmotor

 

UASC på stort reefer-indkøb