2015 var på trods af overkapacitet og lavere efterspørgsel et godt år for rettidigheden, og Maersk Line var bedst af alle til at ankomme til tiden, viser den første opgørelse med data fra hele 2015, som SeaIntel har foretaget.

Det skriver SeaIntel Maritime Analysis i sin seneste analyse af mere end 12.000 ankomster i 2015.

Samtidig er Maersk Line dog den eneste af de 20 største rederier, hvis rettidighed faldt. Således faldt konglomeratets punktlighed med 0,3 procentpoint fra 83,4 procent i 2014 til 83,1 procent for hele 2015.

Maersk Line har til trods for det lille fald formået at generobre førstepladsen fra den fjerdeplads, rederiet var hensat til i andet kvartal, hvor rederiet blot kunne se agterspejlet fra de tre asiatiske rederier, japanske MOL og NYK samt Singapores APL. Med en score på omkring 85 procent hver især i juni havde de indtaget de tre øverste pladser som de mest rettidige containerrederier efterfulgt af Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd.

RETTIDIGHED

Rederiernes planlagte data afspejler proforma-skemaer, der rækker 15-45 dage ind i fremtiden. Definitionen af "rettighed" er, hvis skibet ankommer plus/minus en kalenderdag i forhold til proforma-skemaet.

Kilde: SeaIntel

Rekordår for branchen

Ikke alene lykkedes det Maersk Line at beholde førstepladsen, også konkurrenterne tog store skridt i retning af komme til tiden.

Således bredte den rettidige omhu sig åbenbart til hele branchen, der i anden halvdel af 2015 samlet set kunne notere en rekordhøj rettidighed på 84,7 procent af ankomsterne i fjerde kvartal af 2015, på tværs af de 20 største rederier. En stigning på 15 procentpoint i forhold til første kvartal samme år.

Af de store handelsruter kunne afskiberne på den vigtige Asien-Europa nyde godt af den højeste punktlighed nogensinde målt i et kvartal. I andet kvartal af 2015 nåede den rettidige omhu op på 93,57 procent.

Ifølge SeaIntel Maritime Analysis kan en del af forbedringerne i 2015 over 2014-niveau tilskrives bedre samarbejde mellem rederierne, som blandt andet sker på baggrund af større alliancer, hvilket har ført til, at de 20 største rederier ligger tættere end før.

2015 bedre end 2014

Udviklingen i 2015 står i skarp kontrast til 2014, der målt på rettidig ankomst var det værste år i fire år med en  gennemsnitlig punktlighed på 68,1 procent, noterer SeaIntel Maritime Analysis.

I første halvdel af 2014 led punktligheden under omfattende omkonfigurering af ruter og netværk og alvorlige vejrforhold, der spillede rederierne et puds og førte til omfattende forsinkelser, fordi der opstod trafikpropper i havnene.

Anden halvdel af 2014 var over et tynget af voksende trafikproblemer på havene i form af voksende trængsel, som startede i Nordeuropa, men hurtigt blev overgået af havnene på den amerikanske vestkyst, hvor konflikter mellem havnearbejdere og arbejdsgivere førte til nedlukninger og strejker i havnene.

De konflikter endte med at sende første kvartal ned på en gennemsnitlig rettidighed på 69,6 procent, det laveste SeaIntel Maritime Analysis har målt for et kvartal siden sin begyndelse i 2011.

I fremtiden kan Maersk Line dog se frem til skarp konkurrence fra CKYHE og G6-alliancen, der i den periode, hvor Maersk Lines punktlighed faldt en anelse, kunne notere massiv fremgang i punktligheden, skriver SeaIntel Maritime Analysis.

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

Pålidelighed på højeste niveau i næsten to år

SeaIntel: Maersk Line taber terræn i rettidighed  

Maersk Lines alliancepartner vil være mere præcis