Maersk Line investerer massivt i en fornyelse og vækst i sin samlede reeferflåde på et tidspunkt, hvor konkurrencen blandt de globale containerrederier om transporter af fødevarer, der ligger højt i redernes økonomiske værdikæde, synes mere voldsom end nogensinde, bl.a. på det største reefermarked i Latinamerika.

Alene i 2015 indkøbte rederiet 30.000 nye kølecontainere med forventning om yderligere ordrer i 2016 og i de kommende år, siger Shereen Zarkani, Global Head of Reefer Management i Maersk Line siden oktober 2015, i et interview med ShippingWatch.

Konkurrencen blandt de oceangående containerrederier om reefermarkedet er taget kraftigt til i styrke ud af især Latinamerika. Ikke alene i kraft af opkøb som Hapag-Lloyds overtagelse af chilenske CSAV og Hamburg Süds overtagelse af det ligeledes chilenske CCNI.

Ifølge Shereen Zarkani har den lave oliepris inden for især det seneste halve år givet nogle ældre og specialiserede reeferskibe, der kan laste fra 50 og op til 400-500 reefercontainere, et comeback i markedet. Hun mener dog, at der er tale om en midlertidig situation, som ikke vil være holdbar på længere sigt.

"De sidste 10-12 år har der været en klar udvikling i retning af containerisation, hvor de større og traditionelle containerskibe har overtaget en stor del af reefertransporterne på bekostning af den specialiserede reeferflåde. Den udvikling vil fortsætte. Gennemsnitsalderen i den specialiserede reeferflåde er omkring 25 år og hvert år tages der flere og flere af dem ud af markedet, mens vi fortsætter med at investere i nye og langt mere avancerede reefercontainere end tidligere," siger Shereen Zarkani:

"I dag er der meget få reefer-nybygninger, men dem, der er i markedet, udnyttes maksimalt, fordi den lave oliepris har gjort dem rentable igen, og de er meget konkurrencedygtige."

Maersks globale reeferstrategi

Reefer Management med base i hovedkvarteret på Esplanaden i København udvikler den globale reeferstrategi på tværs af Maersk Lines ruter og lande, ligesom enheden yder rådgivning til kunder og har status som videnscenter med test af udstyr til transporter af de ofte sårbare og letfordærvelige varer.

Det samlede globale reefermarked, hvor Latinamerikas andel svarer til omkring 35-40 procent, vurderes af udgøre knap ni millioner teu. I forhold til  den samlede reefeerkapacitet i den globale containerflåde har Maersk Line en samlet kapacitet på 20 procent af verdensmarkedet, siger Shereen Zarkani, hvilket gør Maersk til verdens største rederi også på fragt af kølecontainere.

Maersk Line har en andel på godt 15 procent af det samlede, globale containermarked.

De nord- og sydgående ruter, hvor Latinamerika indtager en helt central placering, blev i 2013 og 2014 betegnet som guldruterne for de store containerrederier blandt analytikere som modvægt til de store men ustabile øst-vest ruter mellem Fjernøsten og Europa. Sådan har det imidlertid ikke udviklet sig og bl.a. analysehuset Drewry har karakteriseret "guldruterne" som en kæmpe skuffelse. Siden har flere latinamerikanske økonomier med nedsmeltningen i Brasiliens økonomi i hvert fald på kort sigt dæmpet forventningerne.

Ifølge Shereen Zarkani har den svage økonomi i flere latinamarikanske lande dog ikke haft signifikant effekt i forhold til de mængder af reefercontainer, som Maersk Line fragter ud. Det gælder ikke mindst for de store grupper af køleprodukter som bananer, citrus og kød.

Maersk Line i stor aftale i New Zealand  

"Ser vi østkysten af Sydamerika, især Brasilien, afskibes store mængder af proteiner, kød og kyllinger. Og i øjeblikket ser vi en vækst i markedet fra Latinamerika til Asien, især til Kina inden for de sidste 1-2 år. Et udtryk for, at den kinesiske middelklasse spiser mere kød, og at den faktiske efterspørgsel i Kina efter importerede fødevarer er voksende uanset det generelle økonomiske klima i landet," understreger Shereen Zarkani, der peger på de teknologiske forbedringer i de nye kølecontainere, som gør det muligt at transportere let fordærvelige produkter i længere tid og dermed også åbne nye markeder.

Maersk Line har senest åbnet en ny avocado-rute fra Mexico til Yokohama i Japan, mens Maersks intra-amerikanske rederi SeaLand eksempelvis også har indledt sejladser fra Mexico til Philadelphia på USA's østkyst i samarbejde med mexicanske avocado-afskibere, der typisk har brugt lastbiler.

Partnerskaber med producenter inden for bestemte og større varegrupper har i dag højere prioritet end nogensinde før for Maersk Lines samlede reefer-forretning.

SeaLand blev genoplivet

På det amerikanske kontinent overtog Maersk Lines interregionale rederi SeaLand fra starten af 2015 dækningen af det intra-amerikanske marked.

Siden Maersk Line for godt to år siden offentliggjorde beslutningen om at oprette et selvstændigt interregionalt rederi og genoplive Sealand-navnet på det store amerikanske containerrederi, som Maersk Line overtog tilbage i oktober 1999, har især Hamburg Süd som det mest specialiserede container- og reeferrederi på Latinamerika, oprustet gennem opkøb. Det samme har Hapag-Lloyd med overtagelsen af det chilenske CSAV.

Drewry: Reefer-flåden vokser frem mod 2018  

Ifølge analysehuset Drewry vil den globale flåde af reefer-containerskibe vokse med 20 procent frem mod 2018, når laster i stigende grad flyttes fra den efterhånden skrumpende flåde af specialiserede reeferskibe til traditionelle containerskibe.

Begrænset og faldende kapacitet i segmentet for deciderede reeferskibe betyder, at afskibere i stigende grad bruger reefer-containerskibe til at transportere deres varer - og denne udvikling accelereres yderlige af fortsat voksende fragtvoluminer.

Sydamerika har tabt pusten som shippings vækstmotor  

Maersk Line står over for historisk dårlig jul i Brasilien  

Maersk Line udfordrer rivaler med vækststrategi   

Guldruterne for containere skuffer stort i 2014

Hamburg Süd udvider samarbejdet med Ocean Three  

SeaIntel: Nu rammer de store skibe Asien-Australien