Royal Arctic Line (RAL) har nu solgt selskaberne Aalborg Toldoplag, Nordjysk Kombi Terminal og Aalborg Stevedore Company til Aalborg Havn. Det bekræfter Verner Hammeken, adm. direktør i RAL, over for ShippingWatch.

"De tre selskaber havde som sådan ikke noget med Grønlands-trafikken at gøre," siger han og tilføjer, at salget bidrager til de nedskæringer i Aalborg, som RAL tidligere har meldt ud.

Verner Hammeken vil ikke oplyse den præcise værdi af frasalget, men går dog så vidt som til at sige, at der er tale om et etcifret millionbeløb.

Imens både Aalborg Toldoplag og Nordjysk Kombi Terminal ifølge Hammeken i realiteten var inaktive selskaber uden egentlige ansatte, er de omtrent 20 terminalarbejdere og tre funktionærer i Aalborg Stevedore Company nu overgået til Aalborg Havn, som i forvejen sad på en aktieandel i selskabet på 30 procent.

"For os virker det selvfølgelig som en simplificering og nedskæring, men i realiteten er det jo bare en overflytning af medarbejdere til en ny ejer," siger Verner Hammeken og tilføjer, at der således ikke går arbejdspladser tabt i Aalborg Stevedore Company ved transaktionen.

Organisationen er på plads

RAL har tidligere meldt ud, at den nu tidligere direktør i Royal Arctic Logistics Lars Østergaard har måttet forlade rederiet. Endnu et par ledende medarbejdere er dog blevet sparet væk, fortæller Verner Hammeken. Det hænger sammen med, Royal Arctic Logistics i Aalborg, som stadig er på RAL’s hænder, er gået fra at være en selvstændig, profitorienteret enhed i RAL-regi med sin egen direktion til nu at være en filial, som referer direkte til hovedkontoret i Nuuk.

Nyt ledelseshold på plads i Royal Arctic Line  

Det overflødiggjorde direktionen i Royal Arctic Logistics, som foruden direktøren bestod af en kommercielt ansvarlig, en personaleansvarlig og en operationsansvarlig.

"Det er en del af en større forandring mod at skabe fokus på det, vi skal være gode til, og det er transporten til og fra Grønland," siger Verner Hammeken og fortæller, at Royal Arctic Logistics sandsynligvis ændrer navn til Royal Arctic Line Danmark i løbet af første kvartal 2016.

Han forklarer, at RAL nu er der, hvor rederiet skal være rent organisatorisk. Nu skal Royal Arctic Line finde sig selv efter forandringerne, og så er næste skridt at række hånden ud til andre rederier, som kan være med til at indfri Hammekens ambition om at gøre det lettere at handle med Grønland.

I dag bliver alle varer til og fra Grønland omladet i Aalborg. Gennem samarbejder med mere globalt orienterede rederier vil Verner Hammeken gerne opnå, at eksempelvis grønlandske rejer, der skal bearbejdes i Kina, kan blive sejlet direkte til Kina.

"Jeg har arbejdet i Afrika i mange år, og det er skræmmende for mig at se, at man kan sende en container uåbnet fra Kina til Burkina Faso, når det hele skal omlades i Aalborg, hvis det skal til eller fra Grønland," siger han og rammer selv et ømt punkt i forhold til globale rederiers mulige interesse i at gøre Grønland til et fast stop på deres ruter.

"Nu skal jeg jo ikke sidde og undergøre det, vi laver, men vi er 56.000 mennesker i Grønland, så det sætter en naturlig grænse for, hvor mange lørdagskyllinger vi kan konsumere," siger han.

På årsbasis svarer transporten til Grønland til ca. 20.000 teu, imens eksporten svarer til ca. 12.000 teu.

Over 100 ansatte hos Royal Arctic Line risikerer fyring

Royal Arctic Line: Store økonomiske udfordringer i vente

Royal Arctic Line: Vi er økonomisk sårbare