Log ind
Triple-E 8.JPG
Foto: Maersk Line

Alphaliner: Maersk Lines flåde voksede i svært marked

Container:

Verdens største containerrederi er på sikker afstand af sine nærmeste rivaler med en flådevækst på 4,1 procent i 2015, viser data fra Alphaliner. Maersk har skåret voldsomt på Asien-Europa, men har flyttet skibe andre steder hen.


AF OLE ANDERSEN
Offentliggjort 13.01.16 kl. 12:00

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Hamburg Süd-ansatte frygter for deres job

Hamborg1.jpg Container:

Omkring 500 ansatte i det traditionsrige tyske rederi Hamburg Süd har demonstreret i byens gader af frygt for at miste deres job med Maersk Line som ny ejer.

Det nye Maersk vil gøre op med en årtier gammel kultur

Container:

Gentækningen af Maersk, som præsenteres i næste uge, vil uundgåeligt også være et opgør med den traditionelle ånd i gruppen hen imod en mere klassisk virksomhedskultur. ShippingWatch portrætterer Maersk-kulturen gennem fire personer fra hvert sit årti.

Seaintel: Derfor kan raterne stige efter opkøb

Container:

Den blotte fremkomst af de nye konstellationer i containerbranchen, hvor 20 rederier nu er reduceret til 12 på kun to år, kan få effekt på raterne allerede i de kommende måneder. Det vurderer Seaintel i en ny analyse.

Maersk vandt Hamburg Süd efter budkrig

Container:

Flere rederier ud over Maersk Line var interesseret i at overtage Hamburg Süd fra Oetker-familien. Det har formentlig presset prisen i vejret.

Zim fortsatte i rødt i tredje kvartal

Container:

Det israelske containerrederi Zim måtte også i tredje kvartal aflevere et minus på bundlinejn. "En forbedring i et presset marked," lyder det fra ledelsen i selskabet.

Analytiker: Maersks opkøb kom lige før lukketid

Container:

Det er ved at være sidste udkald for de store containerrederier, hvis de skal med på konsolideringsbølgen. Det siger analytiker Lars Jensen fra Seaintelligence om Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd. Han mener samtidig, at handlen kan føre til, at Maersk lukker et af sine nichebrands.

Forsiden lige nu

Sådan vil en oliefusion mellem Dong og Maersk se ud

oliefelt-maersk.jpg Offshore:

Slår Danmarks to største olieaktører sig sammen, som rygterne siger, vil det skabe et olieselskab, der internationalt set stadig kun er i småtingsafdelingen, og hvis produktionsfokus ligger uden for Danmark.

Clarksons: Tørlastskibe fører an i ophugningsræs

Tørlast:

Der har været godt gang i skrotningen af især tørlastskibe i 2016, skriver analysehuset Clarksons. Ophugningen har dog mistet pustet efter et stærkt første kvartal.

Schlumberger vurderer flere fyringer i Norge

Offshore:

Franske Schlumberger ser sig nødsaget til at foretage yderligere tilpasninger til markedssituationen. Ansatte i Norge risikerer fyreseddel.

Dong-fusion er den billige løsning for Maersk Oil

Offshore:

Efter strategiskifte og stort rederiopkøb vil A.P. Møller-Mærsk ikke skyde store summer efter Dongs olieforretning. Derfor er tanken om en billig fusion dragende, mener analytiker. Spørgsmålet er, om Dong har lyst.

Samsung aflyser gigant-ordre

Havne:

Trods svære tider i den sydkoreanske værftindustri, har Samsung Heavy Industries netop annulleret en ordre med en værdi på over 5 mia. danske kroner.

DP World skaber pengetank på 3,7 mia dollars

Havne:

Det arabiske terminalselskab DP World indgår et joint venture med en af Canadas største pensionsfonde om en investeringsfond på 3,7 mia. dollars. 25 pct. af fondens midler er afsat til nye projekter.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE