Log ind
Triple-E 8.JPG
Foto: Maersk Line

Alphaliner: Maersk Lines flåde voksede i svært marked

Container:

Verdens største containerrederi er på sikker afstand af sine nærmeste rivaler med en flådevækst på 4,1 procent i 2015, viser data fra Alphaliner. Maersk har skåret voldsomt på Asien-Europa, men har flyttet skibe andre steder hen.


AF OLE ANDERSEN
Offentliggjort 13.01.16 kl. 12:00

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Hanjin får nødlån til at losse strandede skibe

hanjin1.jpg Container:

Hanjin Shipping har nu fået pengene fra et nødlån på 60 mia. won fra Korean Airlines, som er et søsterselskab i Hanjin Group. Pengene skal gå til at losse de mange skibe, som fortsat er strandet over hele verden.

Havnearbejdere demonstrerer for strandede Hanjin-officerer

Container:

Det er et brud på menneske-rettighederne, at officerer på Hanjin-skibe ud for USA bliver nægtet landgang, lyder det fra den internationale sammenslutning af transportarbejdere ITF. Forholdene for Hanjins officerer har ført til demonstration blandt havnearbejdere.

Rater falder med 3,5 pct

Container:

Rateindekset SCFI falder med 3,5 pct. i denne uge. Det er anden uge i træk, at indekset falder, efter stigninger i de tre foregående uger.

Domstol foretrækker salg af hele Hanjin til konkurrent

Container:

Ifølge Bloomberg ser domstolen i Seoul, der varetager betalingsstandsning i Hanjin Shipping, helst en løsning, hvor hele containerrederiet sælges til en konkurrent.

Maersk afslører nyt om strategiplan den 13. december

Container:

Topledelsen i Maersk afholder sin kapitalmarkedsdag i december og vil informere yderligere om en opsplitning af konglomeratet i to hoveddivisioner.

Containernedtur sparker til tysk shippingkrise

Container:

Nedturen i den globale containersektor rammer atter hårdt hos tyske banker og detailhandlere, der har investeret stort i branchen gennem KG-selskaber. Op mod en femtedel af skibe ejet af tyske investorer er insolvente, vurderer analysehus over for Wall Street Journal.

Forsiden lige nu

Maersk og Boeing vil jagte svovlsyndere sammen

_R4B0860b.jpg Leverandører:

De to industrigiganter Maersk og Boeing søger nu sammen med bl.a. Søfartsstyrelsen hjælp hos studerende på DTU, som i en kommende konkurrence skal give deres bud på, hvordan man kan håndhæve de kommende globale IMO-krav om lav svovludledning.

Pluk fra ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Rederier:

Olieprisen optur, salg af Danmarks Skibskredit, efterdønninger på ledelsesgangene i Maersk og ny køreplan for skibsfartens CO2-udledning var blandt ugens vigtigste begivenheder på ShippingWatch.

Besætning afhørt om deres indsats under tragisk forlis

Rederier:

Et forlis i Middelhavet denne sommer endte fatalt for hundredvis af immigranter, selv om besætningen på tankskibet Clipper Hebe havde indledt en redningsaktion. Efterfølgende blev besætningen afhørt af italiensk politi om deres indsats var tilstrækkelig. Skibsredere kalder sagen for principiel.

Regeringen vil lempe destinationskravet

Rederier:

Skatteminister Karsten Lauritzen kommer nu de rederier i møde, som på grund af Skats tolkning af reglerne ikke har kunnet opnå tonnageskat ved destinationer på havet.

Deutsche Bank: Skaden er sket for Scorpio

Tørlast:

Det er positivt for investortilliden, at topledelsen i Scorpio afskaffer en omdiskuteret model for udbetaling af honorarer til sig selv, mener Fearnley. Ifølge Deutsche Banks shippinganalytiker er sagen derimod et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå.

Færgetragedie indledte Sydkoreas opgør med korruption

Leverandører:

Færgen Sewols forlis i april 2014, der kostede 304 passagerer livet, blev den direkte årsag til Sydkoreas opgør med en korruptionskultur, der har præget landets erhvervsliv og myndigheder. Fra i dag gælder nye regler.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE