Log ind
SvendborgMaersk.png

Fem containerkæmper vil sætte sig på verdensmarkedet

Container:

Maersk Line og fire andre containerredere vil kontrollere over halvdelen af containermarkedet mod slutningen af 2016, vurderer Alphaliner. Men 2016 bliver en ny gyser.


AF OLE ANDERSEN
Offentliggjort 31.12.15 kl. 09:13

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Asien-Europa-rater på mest stabile niveau i fem år

Lars Jensen SeaIntel Container:

Raterne mellem Asien og Europa har i de seneste otte uger ligget på det mest stabile niveau for de afgørende containerruter i fem år, skriver analytiker Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting.

Taiwanesiske Yang Ming i hård kamp for sin fremtid

Container:

En af Maersk Lines konkurrenter og medlem af The Alliance, taiwanesiske Yang Ming Marine kæmper hårdt for at skabe en bæredygtig fremtid og komme sin enorme gæld til livs. Drewry mener dog, der er lang vej endnu.

Rater ud af Europa til Asien skyder markant i vejret

Container:

Mens fragtraterne fra Asien til Europa i denne uge har udviklet sig næsten fladt, så er spotraterne den anden vej - altså ud af Europa til Asien - skudt markant i vejret.

CMA CGM vinder budkrig på græsk havn

Container:

Et fransk-tysk konsortium, der bl.a. tæller verdens tredjestørste containerrederi CMA CGM, får kontrol med havnen i Thessaloniki.

Drewry: Maersk Line slår alle på nye skibe i 2017

Container:

Der er nye containerskibe på vej ind i flåden med en samlet kapacitet på 1,7 mio teu, fremgår det af en opgørelse fra Drewry. Verdens absolut største containerederi, Maersk Line, er det rederi, der modtager flest.

Maersk bliver kortvarigt ejer af verdens største skib

Container:

Tirsdag i denne uge blev skibet Madrid Maersk leveret fra det sydkoreanske skibsværft Daewoo. Skibets rekordhøje kapacitet bliver dog snart slået.

Forsiden lige nu

Professor: Nye bankregler kan forpurre skibsfinansiering

Torm4.jpg Services:

Det bliver ekstremt svært for rederier at få finansiering i bankerne i fremtiden, og selv hvis det lykkes, bliver prisen høj. Det siger Eddy Van de Voorde, professor i maritim økonomi, til ShippingWatch forud for et forslag om nye bankregler.

CMA CGM vinder budkrig på græsk havn

Container:

Et fransk-tysk konsortium, der bl.a. tæller verdens tredjestørste containerrederi CMA CGM, får kontrol med havnen i Thessaloniki.

Statoil i gang med boring i Arktis igen

Offshore:

Statoil tager igen fat på boringer i Arktis i Barentshavet trods protester, skriver flere medier. "Nu skal vi teste det, som kan skabe næste kapital af Norges oliehistorie," siger Jez Averty, der er chef for Statoils aktiviteter på norsk og britisk sokkel.

Asien-Europa-rater på mest stabile niveau i fem år

Container:

Raterne mellem Asien og Europa har i de seneste otte uger ligget på det mest stabile niveau for de afgørende containerruter i fem år, skriver analytiker Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting.

Nakilat gik tilbage i første kvartal

Rederier:

Det Doha-baserede rederi Nakilat gik tilbage på både omsætning og indtjening i første kvartal i år. "Vi står over for de samme markedsudfordringer som i 2016," lyder det fra ledelsen.

Pacific Basin snupper CFO fra BW Pacific

Tørlast:

Pacific Basin har ansat en ny CFO, som kommer til fra tankrederiet BW Pacific. Han har en baggrund i finansverdenen og starter i sit job til august, hvor den nuværende CFO stopper.


ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE