Log ind
SvendborgMaersk.png

Fem containerkæmper vil sætte sig på verdensmarkedet

Container:

Maersk Line og fire andre containerredere vil kontrollere over halvdelen af containermarkedet mod slutningen af 2016, vurderer Alphaliner. Men 2016 bliver en ny gyser.


AF OLE ANDERSEN
Offentliggjort 31.12.15 kl. 09:13

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Største containerskib nogensinde hugges op i Indien

maersk-wyoming-alang.jpg Container:

De historisk dårlige containerrater kan aflæses i antallet af skibe, der bliver skrottet i år. Mere end 500 skibe bliver hugget op, hvilket er det højeste antal i ti år. Det største containerskib nogensinde er netop solgt til skrot i Indien.

Containerrederne har ramt et nyt lavpunkt

Container:

De gennemsnitlige fragtrater har gennem 2016 ligget lavere end rædselsåret 2009, og foreløbige tal fra to containerrederier peger på det værste andet kvartal i mands minde forud for regnskabssæsonen.

Japanske rederier nedjusterer på stribe

Container:

Mitsui OSK (MOL), Nippon Yusen (NYK) og Kawasaki Kisen (K-Line) nedjusterer alle udsigterne for 2016/2017, fremgår det af deres regnskaber fredag.

Nu er det første Maersk-skib landet på stranden i Alang

Container:

Maersk Wyoming ankom tirsdag til den udskældte Alang-strand. Skibet er det første af to, der bliver ophugget på det indiske Shree-ram-værft. Ankomsten markerer samtidig et brud med Maersks hidtidige ophugningsprincipper.

Alphaliner: Maersk Line fører an i hidsig priskrig

Container:

Det danske containerrederi er gået aggressivt efter at tage markedsandele fra konkurrenterne og har bidraget til yderligere pres på raterne i de første måneder af 2016. Maersk Line har ifølge Alphaliner oven i købet indsat ekstra kapacitet i det giftige containermarked.

Nu vil containernedturen også ramme Seago Line

Container:

Efter at have leveret en lille milliard i overskud i det sidste helårsregnskab kan Maersk-gruppens europæiske feeder- og shortsea rederi Seago Line ikke længere modstå nedturen i containerindustrien, siger CEO Søren Castbak til ShippingWatch efter et halvt år på posten.

Forsiden lige nu

2016 ligner en hård landing for tankrederierne

Hafnia2-version2.jpg Tank:

Den negative udvikling i tankmarkedet i navnlig andet kvartal i år synes at have været langt værre, end de fleste havde forestillet sig. Norsk mæglerhus sænker sine rateestimater med hele 30 procent, mens Torm og Hafnias børsnotering synes rigtig langt væk.

Ekstremt lave rater rammer Pacific Basin hårdt

Tørlast:

Endnu et af de toneangivende tørlastrederier har offentliggjort sit halvårsregnskab, der giver alt andet end grund til optimisme. Hongkong-baserede Pacific Basin har fremlagt et overraskende stort underskud for de første seks måneder.

Statoil investerer milliarder af dollars i Brasilien

Offshore:

Statoil har indgået en aftale med Petrobras om køb af interesserne i et af verdens største oliefelter. Værdien af aftalen er på flere milliarder dollars, og der kan være mere på vej ifølge det norske energiselskab.

Finnlines ud med historisk stærkt resultat

Rederier:

De seneste års omstrukturering i Østersøens største ro-ro-rederi synes fortsat at slå igennem. Andet kvartal i 2016 var det bedste i rederiets historie.

Maersk Drilling får boreskib tilbage før tid

Offshore:

Maersk Drilling får leveret boreskibet Maersk Valiant tilbage et år før tid. Oprindeligt løb kontrakten til 2017.

Japanske rederier nedjusterer på stribe

Container:

Mitsui OSK (MOL), Nippon Yusen (NYK) og Kawasaki Kisen (K-Line) nedjusterer alle udsigterne for 2016/2017, fremgår det af deres regnskaber fredag.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE