Log ind
SvendborgMaersk.png

Fem containerkæmper vil sætte sig på verdensmarkedet

Container:

Maersk Line og fire andre containerredere vil kontrollere over halvdelen af containermarkedet mod slutningen af 2016, vurderer Alphaliner. Men 2016 bliver en ny gyser.


AF OLE ANDERSEN
Offentliggjort 31.12.15 kl. 09:13

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Havnearbejdere demonstrerer for strandede Hanjin-officerer

Hanjin long beach LA.jpg Container:

Det er et brud på menneske-rettighederne, at officerer på Hanjin-skibe ud for USA bliver nægtet landgang, lyder det fra den internationale sammenslutning af transportarbejdere ITF. Forholdene for Hanjins officerer har ført til demonstration blandt havnearbejdere.

Hanjin får nødlån til at losse strandede skibe

Container:

Hanjin Shipping har nu fået pengene fra et nødlån på 60 mia. won fra Korean Airlines, som er et søsterselskab i Hanjin Group. Pengene skal gå til at losse de mange skibe, som fortsat er strandet over hele verden.

Rater falder med 3,5 pct

Container:

Rateindekset SCFI falder med 3,5 pct. i denne uge. Det er anden uge i træk, at indekset falder, efter stigninger i de tre foregående uger.

Domstol foretrækker salg af hele Hanjin til konkurrent

Container:

Ifølge Bloomberg ser domstolen i Seoul, der varetager betalingsstandsning i Hanjin Shipping, helst en løsning, hvor hele containerrederiet sælges til en konkurrent.

Containernedtur sparker til tysk shippingkrise

Container:

Nedturen i den globale containersektor rammer atter hårdt hos tyske banker og detailhandlere, der har investeret stort i branchen gennem KG-selskaber. Op mod en femtedel af skibe ejet af tyske investorer er insolvente, vurderer analysehus over for Wall Street Journal.

Søren Skous plan for det nye Maersk er klar

Container:

Måske allerede i morgen eller fredag vil Maersk-gruppens CEO Søren Skou præsentere sin plan for det nye Maersk, der formentlig fik den afgørende opbakning fra bestyrelsen i weekenden. ShippingWatch tegner de første linjer af det fremtidige Maersk.

Forsiden lige nu

DFDS bestiller to nybygninger i Kina for en milliard kroner

Gøteborg Havn DFDS Services:

DFDS har skrevet kontrakt med det kinesiske skibsværft Jinling om bygning af to nye ro-ro-skibe med option på yderligere fire. Skibene bliver de største fragtskibe i rederiets historie.

Maersk og Boeing vil jagte svovlsyndere sammen

Leverandører:

De to industrigiganter Maersk og Boeing søger nu sammen med bl.a. Søfartsstyrelsen hjælp hos studerende på DTU, som i en kommende konkurrence skal give deres bud på, hvordan man kan håndhæve de kommende globale IMO-krav om lav svovludledning.

Pluk fra ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Rederier:

Olieprisen optur, salg af Danmarks Skibskredit, efterdønninger på ledelsesgangene i Maersk og ny køreplan for skibsfartens CO2-udledning var blandt ugens vigtigste begivenheder på ShippingWatch.

Besætning afhørt om deres indsats under tragisk forlis

Rederier:

Et forlis i Middelhavet denne sommer endte fatalt for hundredvis af immigranter, selv om besætningen på tankskibet Clipper Hebe havde indledt en redningsaktion. Efterfølgende blev besætningen afhørt af italiensk politi om deres indsats var tilstrækkelig. Skibsredere kalder sagen for principiel.

Regeringen vil lempe destinationskravet

Rederier:

Skatteminister Karsten Lauritzen kommer nu de rederier i møde, som på grund af Skats tolkning af reglerne ikke har kunnet opnå tonnageskat ved destinationer på havet.

Deutsche Bank: Skaden er sket for Scorpio

Tørlast:

Det er positivt for investortilliden, at topledelsen i Scorpio afskaffer en omdiskuteret model for udbetaling af honorarer til sig selv, mener Fearnley. Ifølge Deutsche Banks shippinganalytiker er sagen derimod et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE