Log ind
20130809_053500.jpg
Foto: Leth Suez

Konsolideringsbølge udfordrer Maersk Lines vigtigste ruter

Container:

Fransk opkøb og kinesisk storfusion vil kunne matche Maersk Line på de store ruter mellem Asien og Europa, lige som en forstærket rivaliserende alliance bliver klart dominerende på Stillehavet mellem Asien og USA. Det vurderer SeaIntel.


AF OLE ANDERSEN
Offentliggjort 23.11.15 kl. 06:56

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Container

Konkurrenterne overhaler Maersk Line i 2017

CMACGMMARCOPOLO.jpg Container:

2017 viser de første tegn på bedring i det trængte containermarked, fremgår det af en sammenligning af kvartalsresultaterne i de store rederier, som SeaIntel har udarbejdet. Men den viser også, at Maersk Line har fået baghjul af flere af sine konkurrenter, når det gælder indtjeningen.

CMA CGM stormer frem i første kvartal

Container:

Det franske containerrederi CMA CGM hæver nettoindtjeningen i første kvartal af 2017, som er en markant forbedring i forhold samme periode af sidste år. Opkøbet APL biddrager for første gang positivt til forretning.

Dansker indtræder i topledelsen hos CMA CGM

Container:

Verdens tredjestørste containerrederi har valgt en dansker som en af topchefen Rodolphe Saadés allertætteste medarbejdere og COO i det store franske rederi, erfarer ShippingWatch. Der er tale om en tidligere Maersk-mand. Se hvem.

Tysk kapitalforvalter starter indkøb af containerskibe

Container:

Den tyske kapitalforvalter MPC Capital har taget hul på 100 mio. dollars, man rejste i april. Syv containerskibe er indkøbt, mens yderligere seks er på vej. Hamburg Süds topchef indtræder desuden i bestyrelsen hos MPC Container Ships.

Drewry: Maersk Line slår alle på nye skibe i 2017

Container:

Der er nye containerskibe på vej ind i flåden med en samlet kapacitet på 1,7 mio teu, fremgår det af en opgørelse fra Drewry. Verdens absolut største containerederi, Maersk Line, er det rederi, der modtager flest.

Maersk bliver kortvarigt ejer af verdens største skib

Container:

Tirsdag i denne uge blev skibet Madrid Maersk leveret fra det sydkoreanske skibsværft Daewoo. Skibets rekordhøje kapacitet bliver dog snart slået.

Forsiden lige nu

Ny shippingfond med Mærsk-bagland gør de første køb

Henrik Ramskov.jpg Rederier:

Det nye investeringsselskab i shippingbranchen med blandt andre Pension Danmark i investorkredsen, Navigare Capital Partners, har sat de første penge i to produkttankskibe. "Vi vil købe ind i forskellige segmenter," siger direktør Henrik Ramskov til ShippingWatch.

Fransk oliegigant skærer dybt i Norge

Offshore:

Den franske oliekoncern Total sender op mod 140 ansatte hjem i Norge. Dermed bliver selskabets norske aktiviteter reduceret med op mod 25 procent.

Concordia-chef hilser svært år i tank velkomment

Tank:

Concordia Maritimes topchef mener, at hans rederi er godt polstret til et svært år i produkttank. Det svenske rederi holder desuden øje med second hand-markedet, fortæller han.

Odfjell øger igen sin flåde

Tank:

Rederiet Odfjell har købt endnu et skib. Denne gang drejer det sig om et kemikalietankskib med 16 tanke i rustfrit stål. Prisen er 25,5 mio. dollars.

120 fyres i Kongsberg Maritime

Leverandører:

Problemer på offshoremarkedet gør, at det norske selskab Kongsberg Maritime fyrer 120 mand i hele verden.

Jinhui Shipping fortsatte i rødt i første kvartal

Tørlast:

Det første kvartal af 2017 gav det Oslo-noterede tørlastrederi et underskud på 8 mio. dollars efter skat. Det er dog en markant forbedring fra første kvartal af 2016.


ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE