ShippingWatch

2M og O3 har mistet forspring på mega-tonnage

2M og O3's forspring på de allerstørste containerskibe er ved at skrumpe ind, efterhånden som de to mindste alliancer, G6 og CKYHE, får etableret deres flåder af de største skibe, skriver SeaIntel.

Verdens to største containeralliancer, 2M og Ocean Three, er ved at blive indhentet af sine to konkurrerende alliancer, G6 og CKYHE, når det gælder gennemsnitsstørrelsen for de største skibe i flåderne.

Det er SeaIntel, der har lavet en sammenligning af de fire alliancers største skibe, dem over 10.000 teu, fra sidste sommer og til i dag.

Analysen viser, at megaskibene i 2M, Maersk Lines og MSC's alliance, har ligget nogenlunde fast på de 15.000 teu. Ocean Three med CMA CGM, UASC og CSCL har også haft en flåde af megaskibe, der har ligget med en nogenlunde konstant størrelse på 14.000 teu.

De to mindre konkurrenter G6 og CKYHE, er dog i færd med at få større og større skibe, fremgår det.

G6's mega-skibe er nu i gennemsnit på omkring 13.200 teu i modsætning til sidste sommer, hvor de lå på 12.000 teu. Og tilsvarende er CKYHE's flåde vokset fra under 13.000 teu til godt 13.500 teu.

Kilde: SeaIntel

"Gennemsnitsstørrelsen for 2M og Ocean Three er kun ændret marginalt, hvorimod størrelsen hos G6 og CKYHE er ændret væsentligt," skriver SeaIntel.

Andelen af megaskibe er dog forøget tydeligt i 2M siden sidste sommer, og MSC har netop taget fat på leveringen af hele 19 af verdens største containerskibe med plads til over 19.000 teu, hvilket vil rykke 2M's andel opad igen.

MSC tror megaskibe topper ved 20.000 teu

Men jo større en andel af de store skibe, som de to mindste alliancer anskaffer sig, desto mindre bliver den relative konkurrencefordel, som de største alliancer har i dag, lyder argumentet.

Målt på antal store skibe ligger 2M dog allerede et godt stykke foran de tre andre alliancer, og har kun understreget den position siden i sommer, som det fremgår af grafikken herunder:

Kilde: SeaIntel

"Vi mener, at især G6 og CKYHE har været meget aktive i nybygningsmarkedet og fortsætter med at være det, og at denne tilgang til tingene rent faktisk har ændret konkurrencebilledet blandt de store alliancer. Som tingene er lige nu, betyder det frem for alt, at vi står over for en situation, hvor G6, CKYHE og Ocean Three er meget tættere på hinanden konkurrencemæssigt, end de var sidste sommer," konkluderer SeaIntel.

Selvom MSC fik sit første store skib, MSC Oscar, for nylig og containerindustrien dermed er så tæt, den kan være på de magiske 20.000 teu, så tror MSC ikke, at størrelsen over de 20.000 teu bliver det næste skridt for industrien, fortalte rederiet til ShippingWatch.

Hvad det angår, er MSC meget på linje med Maersk Lines CEO Søren Skou. I forrige uge på TPM konferencen i Long Beach slog Søren Skou fast, at containerskibene har nået deres øverste grænse i en betragtelig fremtid, hvis ikke for altid.

Maersk Line: Afskiberes frygt for alliancer er ubegrundet

Morgan Stanley: Alliancer uden effekt på priser

Containergigant vil til at kommunikere mere

SeaIntel: CKYHE sætter gang i kamp på Adriaterhavet

Afskibere skærper tonen over for nye containeralliancer

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere