Log ind
0073587 - Gullfaks B - Photo Ole Jørgen Bratland - Statoil.jpg
Foto: Ole Jørgen Bratland/Statoil

Nordea: Maersk Oil må skære endnu mere i 2016

Offshore:

Selvom Maersk Oil har skåret sine udgifter til, kan olieselskabet blive tvunget til at ændre sin forretningsstruktur for at forblive konkurrencedygtigt. Sådan lyder analysen fra Thina Margrethe Saltvedt, chefanalytiker for Nordea Markets i Norge.


AF RITZAU FINANS OG TOMAS KRISTIANSEN
Offentliggjort 08.01.16 kl. 11:21

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Offshore

Olietanker i brand i Den Mexicanske Golf

Tanker Handysize Offshore:

Omkring 168.000 liter diesel og benzin brød i weekenden brand på en olietanker syv sømil fra havnebyen Boca del Rio.

Medie: Rådgivere opfordrer til fusion af olie i Dong og Maersk

Offshore:

Finansielle rådgivere leger med ideen om at slå Dong og Maersks oliedivisioner sammen, skriver Bloomberg. Udfordringen er dog, hvordan pengene skal findes.

Maersk Drilling-kontrakt opsagt før tid

Offshore:

Maersk Drilling har fået opsagt en kontrakt med Dong om Hejre-oliefeltet i den danske del af Nordsøen før tid. Riggen har arbejdet hurtigere end planlagt, og derfor sker opsigelsen nu.

Forvirring om oliens fremtid i Maersk

Offshore:

Flere spekulerer i, at A.P. Møller-Mærsk er på vej helt ud af olieproduktion og vil skille sig af med olieforretningen. Men det er en sandhed med modifikationer. Maersk-familien skipper ikke olien helt.

Analytikere tror Maersk Energy er 100 mia kr værd

Offshore:

Hvis Maersk ender med at sælge alle virksomheder i den nye energidivision, kan det frigøre 100 mia. kroner til opkøb, som kan styrke transportdivisionen, skriver Børsen.

Tårnhøje lønninger i norsk offshore-industri

Offshore:

Ansatte i den norske olieindustri er suverænt førende på lønninger i global målestok med et gennemsnit på over en mio. norske kroner om året. Ny lønfest i 2012.

Forsiden lige nu

MAN skal fyre 140 marine-ansatte

MAN Diesel & Turbo krumtap firetakt.jpg Leverandører:

MAN Diesel & Turbo skal fyre 1400 ansatte i en sparerunde. Hver tiende kommer fra motorproducentens marinedivision. MAN's danske afdelinger bliver ikke ramt af runden, fortæller selskabet til ShippingWatch.

Scandlines har sejlet med rekordmange lastbiler

Rederier:

Færgerederiets nye hybridfærge har haft en rigtig god sommer på ruten Gedser-Rostock, hvor færgen flere gange slog sin egen rekord for antal transporterede køretøjer.

Hanjins kunder tilbageholder 500 mio kr

Container:

Modtagerne af Hanjins containere sidder med ubetalte regninger til det kollapsede containerrederi for en halv mia. kroner, og dermed er Hanjin ikke den eneste "bad guy", forklarer rederiets advokat ifølge Reuters.

Navigatørerne gør klar til ubemandede skibe

Rederier:

De ubemandede skibe kommer, lyder det fra direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, som ikke vil stå i vejen for udviklingen, siger han til ShippingWatch. Han håber dog, det i fremtiden forsat er navigatører, der styrer skibene. Muligvis fra land.

Besparelser i MAN rammer marine-divisionen

Leverandører:

MAN Diesel & Turbo planlægger at fyre op mod 1400 medarbejdere som en del af en plan, der skal øge bundlinjen i den tyske motorproducent med 450 mio. euro. Også marine-divisionen må stå for skud.

Drewry: The Alliance kan være på udkig efter Hanjin-erstatning

Container:

Hanjin Shippings betalingsstandsning skaber endnu mere usikkerhed i den igangværende stoledans blandt de store linjerederier, skriver Drewry og peger på, at The Alliance nu ser ud til at blive markant mindre end sine rivaler. Måske kan et nyt medlem komme på tale.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE