Log ind
2.jpg

Til kamp mod pirateri ud for Vestafrika

Meninger:

Danmark har store maritime interesser i Vestafrika. Derfor skal vi bistå staterne i regionen med at bekæmpe væbnet røveri til søs og pirateri i Guineabugten. Det er til gavn for den lokale udvikling og dansk søfart, skriver udenrigsminister, forsvarsminister og rederiforeningen i kronik i JP.


AF KRISTIAN JENSEN, UDENRIGSMINISTER, PETER CHRISTENSEN, FORSVARSMINISTER OG ANNE STEFFENSEN, DIREKTØR DANMARKS REDERIFORENING
Offentliggjort 22.02.16 kl. 12:54

Log ind for at læse artikler

Velkommen til ShippingWatch. En del af vores indhold er eksklusivt og forbeholdt vores brugere.

Prøv os gratis i 14 dage

Få fuld adgang til vores kvalitetsjournalistik med et gratis prøveabonnement.

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch gratis
Mest læste Meninger

Nedsmeltning i norsk offshore: Købsmulighed eller stormvarsel?

Per Hansen.jpg Meninger:

KRONIK: Den faldende oliepris slår meget hårdere end investorerne har haft opfattelsen af. Hvis olieprisen falder yderligere er fortsat aktieuro realistisk. Er vi på vej ind i den perfekte storm?

"Kom ud af den blå glaskuppel"

Meninger:

Danmark er globalt blandt de førende lande inden for ny maritim teknologi. Men det er ingen selvfølgelighed, at fremtidens vækst går til Danmark, der lever i en glaskuppel.

"Ny fælles model skal løfte danske havne"

Meninger:

Havne spiller en vigtig rolle. Blå og sorte adgangsveje til havne skal prioriteres for at afhjælpe en voksende trafiktæthed på vejene, og havnenes ramme skal justeres. Det kræver handling både politisk og fra branchen.

"Sæt vækstskibet i søen"

Meninger:

"Efter en hård valgkamp endte det med flertal til den borgerlige blok. Men det bør ikke stå i vejen for den brede opbakning til en ny vækstplan for den maritime sektor," skriver adm. direktør for Danmarks Rederiforening, Anne Steffensen, i en kronik efter valget.

Alle ombord: Relationer i shipping

Meninger:

KRONIK: Agnieszka Nowinska, ph.d.-studerende ved CBS Maritime beskriver her hendes arbejde med at undersøge transportselskabernes kamp på markedet og deres relationer.

Forsiden lige nu

Analytikere: Maersk Line kan stå foran katastrofalt regnskab

maerskline.jpg Container:

Flere analytikere forventer et underskud for Maersk Line, når A.P. Møller-Mærsk kommer med regnskab i august. Hos Jyske Bank mener man, at en nedjustering er i spil.

Ny norsk offshore-fusion ønsker at få flere med

Offshore:

Torsdagens fusion mellem de to nødlidende norske offshorerederier, Rem og Solstad, er åben over for en udvidelse med andre aktører, som er plagede af olienedturen i Nordsøen. Den toneangivende aktionær Aker udsender en åben invitation.

Pluk fra ugens vigtigste historier på ShippingWatch

ShippingWatch:

Tørlastrater på samme niveau som i 1970'erne og et tankmarked, der har vist sig langt værre end ventet. Begge dele var centrale ingredienser i en syrlig hovedmenu, ShippingWatch præsenterede i denne uge, da en række prominente rederier udsendte halvårsregnskaber.

2016 ligner en hård landing for tankrederierne

Tank:

Den negative udvikling i tankmarkedet i navnlig andet kvartal i år synes at have været langt værre, end de fleste havde forestillet sig. Norsk mæglerhus sænker sine rateestimater med hele 30 procent, mens Torm og Hafnias børsnotering synes rigtig langt væk.

Ekstremt lave rater rammer Pacific Basin hårdt

Tørlast:

Endnu et af de toneangivende tørlastrederier har offentliggjort sit halvårsregnskab, der giver alt andet end grund til optimisme. Hongkong-baserede Pacific Basin har fremlagt et overraskende stort underskud for de første seks måneder.

Containerrederier har succes med at hæve raterne

Container:

I denne uge steg prisen på at flytte en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til Nordeuropa med næsten 60 pct. til 1125 dollar.

ANNONCE

ANNONCE



Ledige stillinger

ANNONCE