Netværket Green Ship of the Future, der vil sænke skibes udledning og fremme udviklingen af grøn teknologi i den maritime industri, har valgt en ny styregruppe for de næste to år, fremgår det af en pressemeddelelse. 

Kjartan Ross, der er chef i MAN Diesel & Turbo, er således ny formand. Hos motorproducenten er han head for Retrofit & Upgrade, Propeller & Aft Ship. Samtidig er Poul Woodall, Sustainability Director hos DFDS, udpeget som ny næstformand.

Styregruppens funktion er at sætte retningslinjen for Green Ship of the Future i samarbejde med de 48 medlemmer i netværket - blandt andre Maersk, Desmi, DNV GL, Hempel og J. Lauritzen.

Det er medlemmerne, der selv finder nye grønne projekter, som de udvikler og driver.

"Samarbejdet mellem udstyrsleverandører, rederier og andre aktører, er noget af det der skal drive den grønne udvikling i Det Blå Danmark. Derfor er det afgørende, at alle led i værdikæden er repræsenteret i netværket. Vi er derfor meget tilfredse med, at det også reflekteres igennem formandskabet i Green Ship of the Future," siger Danske Rederiers repræsentant i styregruppen, Per Winther Christensen, i meddelelsen.

Udover den nye formand og næstformand samt Per Winther Christensen fra Danske Rederier udgøres den syv mand store styregruppe af repræsentanter fra OSK ShipTech, Alfa Laval Aalborg, Søfartsstyrelsen samt Danske Maritime.

Netværkets vision er en skibsfart, der er emissionsfri.

Rederne vil have svovlsyndere frem i lyset  

Kulturen i Hamburg Süd står til en omvæltning

Statoil vil øge forskning i CO2-reduktion