ShippingWatch

OMT: Førerløse skibe kræver international lovgivning

Der er ifølge Odense Maritime Technology og Søfartsstyrelsen behov for international lovgivning, før førerløse skibe på vandet kan blive en realitet, skriver Berlingske Business.

Der er behov for international lovgivning, før førerløse skibe på vandet bliver en realitet.

Sådan lyder det fra såvel skibsdesigneren Odense Maritime Technology (OMT) som Søfartsstyrelsen på Danske Maritimes årsmøde onsdag, skriver Berlingske Business. Her var netop de autonome skibe et af hovedtemaerne.

"Vi kan godt fremstille en autonom båd til at sejle på Peblinge Sø i København, men det er så også, hvad det bliver til, hvis det er Erhvervsministeriet, der regulerer. Reguleringen skal ske internationalt," siger OMT's underdirektør, Torben Andersen, til avisen.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), som var en blandt talerne på årsmødet, udmeldte for nylig, at der skal være ubemandede skibe i danske farvande inden 2020 i form af eksempelvis mindre færger, der sejler mellem danske øer.

Ministeren ser, at førerløse skibe vil fremme sikkerheden til søs, og han er således klar til at ændre lovgivningen på området for at bane vejen, lød det.

Til Berlingske Business siger Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth, at det er vigtigt, at Danmark samarbejder internationalt med blandt andre USA om at få førerløse skibe på dagsordenen i IMO, FN's søfartsorganisation.

Navigatører sår tvivl om sikkerhed ved førerløse skibe

Rapport: Her er udfordringerne med førerløse skibe

Forsiden lige nu

Shippingindustrien: Vi arbejder aktivt for miljøet

De store shippingorganisationer afviser hård kritik om at forhale arbejdet med bl.a. rederiernes udledning af CO2. Vi spillede en stor rolle i udviklingen af en ny miljøstrategi, fastslår ICS over for ShippingWatch.

Seneste ShippingWatch

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere