ShippingWatch

Tysk bunkerselskab: Svovlkrav vil sparke til konsolidering

Frem mod 2020 og de globale svovlkrav vil mindre spillere blive opslugt af større, forudser det tyske bunkerselskab Bomin.

De kommende to år vil den globale bunkerindustri gå gennem yderligere konsolidering, hvor de mindre spillere vil blive opkøbt af de større.

Det forudser den tyske bunkerleverandør Bomin, hvor chefen for global credit Paul Millar på en konference i denne uge fortalte, hvad de globale svovlkrav formentlig vil betyde for branchen.

De nye svovlkrav, hvor skibe ikke må sejle med brændstof med mere end 0,5 pct. svovl i, medmindre der er en scrubber ombord, betyder ifølge Paul Millar højere omkostninger og dermed yderligere pres på både bunker- og shippingselskabernes kreditsituation, skriver Platts.

"De næste to år vil vi se en trend, hvor mindre bunkerleverandører bliver opslugt af de større spillere i industrien. Nogle vil overleve, men andre vil blive ramt hårdt af dårlige lån eller banker, der trækker deres støtte tilbage," sagde han.

Selv er Bomin i gang med at gennemgå alle sine kunders kreditværdighed for at se, hvilke der sandsynligvis vil komme under pres i 2020, når de globale svovlkrav træder i kraft og vil kræve koste flere millioner dollars for rederierne at overholde i ekstra udgifter til bl.a. brændstof.

Tysk bunkerselskab indsætter fire fartøjer i Singapore

Bunkerselskaber med OW-folk rykker ind i København

Endnu et bunkerselskab søger mod billig russisk olie

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, hvor selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere