ShippingWatch

Medie: Omstridt polsk firma har repareret danske skibe

Det polske vikarbureau Armex, der er under anklage for at have brugt nordkoreanske tvangsarbejdere, hævder ifølge Information at have repareret og ombygget en lang række danske skibe.

Det polske firma Armex, der anklages for at benytte sig af nordkoreanske tvangsarbejdere, har efter eget udsagn været med til at ombygge og reparere flere danske skibe.

Det viser en gennemgang af firmaets referencer, som dagbladet Information har foretaget.

Her fremgår blandt andet to Scandlines-færger, en DFDS-færge og et dansk kabellægningsskib på en liste over Armex’ "væsentligste" opgaver "som underleverandør til polske værfter". Dertil kommer den svenske færge Stena Nautica, der sejler mellem Grenå og Varberg.

I Danmark kom Armex til offentlighedens kendskab, da DR og Information for nylig kunne fremlægge en kontrakt, der viser, at firmaet i 2014 hyrede nordkoreanske arbejdere til at bidrage til byggeriet af blandt andet det danske forsvars skib Lauge Koch.

Men i udenlandske medier har man i årevis kunnet læse om firmaets kontroversielle forretningsmodel, som tilsyneladende går helt tilbage til begyndelsen af det nye årtusinde.

Allerede i 2006 afslørede den polske avis Gazeta Wyborcza ifølge Information, at Armex – der dengang hed Selene – havde leveret nordkoreanske arbejdere til Gdansk Shipyard. Af artiklen fremgår det, at nordkoreanerne på det tidspunkt havde arbejdet i området i fem år. Den oplysning bekræftes af to nordkoreanere, der tilsyneladende fungerede som arbejdernes chefer, i et interview med den hollandske avis Volkskrant fra samme år.

Det er i den periode, de danske skibe på Armex’ referenceliste er blevet repareret og ombygget på Remontowa-værftet i Gdansk.

Scandlines-færgerne Ask og Urd i 2001. Kabellægningsfartøjet Lodbrog, der ejes af Alcatel Submarine Networks Denmark, i 2001-2002. DFDS-færgen Dana Sirena, der i en årrække sejlede mellem Esbjerg og Harwich i Storbritannien, i 2002-2003. Og Grenå-Varberg-færgen Stena Nautica i 2004.

På Armex’ referenceliste optræder også en ’arktisk container’ fra Royal Arctic Line, der er ejet af det grønlandske selvstyre. Men det er uklart, hvor og hvornår Armex skulle have arbejdet på den.

DFDS: Vi har aldrig hørt om Armex

DFDS’ informationschef Gert Jakobsen siger, at de aldrig har hørt om Armex før, og at der ikke er nogen fra DFDS, der har set nogen asiatiske arbejdere, når de har været på Remontowa-værftet.

"Hvis det har fundet sted, så er det i hvert fald ikke noget, vi kender til," siger han til Information.

Stena Lines pressechef Jesper Waltersson siger til Information, at firmaet tager afstand fra brug af nordkoreanske tvangsarbejdere, men at han ikke har grund til at tro, at det skulle være foregået på Stena Nautica.

Scandlines’ kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen forklarer til Information, at ingen af værftets nuværende arbejde kan huske, hvem der byggede færgerne.

Dette er en citathistorie videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Information.

Danske Maritime ønsker politisk handling i værftssag

Karstensens Skibsværft vidste intet om nordkoreansk arbejdskraft

DR: Nordkoreanske arbejdere brugt på dansk krigsskib

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere