ShippingWatch

Rygter om kinesisk værftsfusion tager til

Spekulationer om, hvorvidt Kinas to største værftsgrupper planlægger at slå sig sammen, er taget til, efter at to datterselskaber under China State Shipbuilding Corp stoppede handlen på børsen.

Onsdag valgte to datterselskaber under China State Shipbuilding Corporation (CSSC), der er et af Kinas topværfter, at stoppe handlen med aktierne på børsen i Shanghai.

Ifølge China Daily skete det efter en meddelelse fra CSSC om, at gruppen forbereder en kæmpe omorganisering af sine aktiver. Om det kommer til at ske, vil blive afgjort inden for de næste ti handelsdage, oplyste selskabet. Det har fået rygterne om en fusion mellem Kinas to største værftgrupper til at svirre.

Ifølge Dong Liwan, der er professer ved Shanghai Maritime University, har de kinesiske værfter ændret deres kerneaktiviteter mod maritim engineering og andre hurtigtvoksende forretninger. Ud over højere profit, så er der også mindre konkurrence her, da mange værfter ikke er i stand til at producere sofistikerede produkter.

"Stoppet af handlen med aktierne har også vækket investorernes spekulation om, at CSSC og CSIC (China Shipbuilding Industry Coporation) kan fusionere før eller siden,de de begge fordyber sig i mixed-ownership reformen," siger han til avisen med henvisning til den kinesiske regerings reform fra 2015, der b.la. skal gøre det nemmere for privat kapital at investere i statsejede selskaber.

CSSC er en af de største leverandører til forsvarsindustrien i Kina. Siden foråret har datterselskabet China Shipping Industry under den anden værftsgruppe China Shipbuilding Industry suspenderet handlen med sine aktier for at gennemføre en stor restrukturering.

Statsejede værfter i Kina planlægger neddrosling

Få kinesiske værfter sidder på næsten alle nye ordrer

Kinas mastodonter skruer op for landets maritime vision

Forsiden lige nu

Der flyder flere containere igennem Rotterdam Havn

Rotterdam Havn har set en stigning på 10 pct. i mængden af containere i årets første ni måneder. Til gengæld falder volumen af olie og kul, hvilket skyldes den grønne omstilling, fortæller havnens CEO.

DOF Subsea finder ny COO

Offshorerederiet DOF Subsea har fundet sin nye COO, der skal stå for rederiets driftsstrategi og den daglige operation, oplyser det norske rederi.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere