ShippingWatch

Redningsplan gør indhug i Kleven-families ejerskab

Efter refinansieringen af den store værftsgruppe Kleven sidder ejer-familien på under 20 pct. af koncernen, skriver nett.no.

Det store Bergen-værft Kleven har været igennem en refinansiering, som efterlader familieselskabet John Kleven AS med en aktiepost på 16,6 pct. i koncernen, skriver det norske medie nett.no.

Derudover har selskabet størstedelen af en aktiepost på tre pct., men det er alt, hvad familien har tilbage efter redningen, skriver mediet, der har fået en opgørelse over de nye investorer.

De sidste to år har gruppen tabt knap en halv mia. norske kr., og i august meldte Kleven ud, at man snart kunne præsentere en redningsplan.

Hjælpen kom bl.a. fra storinvestorerne bag Hurtigruten med Petter A. Stordalen, sammen med den britiske fond TDR. Tilsammen vil gruppen være den største ejer i Kleven med i alt 40 pct. af aktierne. I alt fik Kleven hentet 300 mio. norske kr. ind med resutruktureringen.

De andre nye investorer tæller ifølge nett.no Åge Remøy, stifter af offshoreselskabet Rem Offshore, som ifølge ham selv blev fjendtligt overtaget af den norske storinvestor Kjell Inge Røkke. Via sit selskab InYard har han sammen med Magnus Roth fået en aktiepost på 19 pct. i Kleven.

Også det tyske værft Lürssen er kommet ind og sidder på 11,1 pct.

Restruktureringen betyder også, at Kjerstin Kleven stopper som bestyrelsesformand, hvor Leif Teksum har taget over. Han har tidligere siddet i toppen af den norske bank DNB.

Kleven reddet af Hurtigrutens ejere

Norske Kleven arbejder på redningsplan

Offshorekrise tvinger Damen til at reorganisere

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere