Skibe vil i fremtiden formentlig sejle med en hel del ting ombord, der stammer fra en 3D-printer. Verdens første prototype på en printet og klassegodkendt skibspropel er nu en realitet, skriver værftet Damen i en meddelelse.

Propellen er 1,3 meter i diameter, vejer 400 kilo, har fået navnet Waampeller og er blevet produceret på et laboratorium i Rotterdam. Prototypen repræsenterer en stejl læringskurve i at forstå materialet, forklarer Kees Custers, der er projektingeniør i Damens R&D-enhed.

"Udfordringen har været at oversætte en 3D CAD-fil på en computer til et fysisk produkt. Det bliver endnu mere komplekst, fordi den her propel er en dobbeltbuet, geometrisk form med nogle svære sektioner," siger han i meddelelsen.

Bag den printede propel er et konsortium af selskaberne Damen Shipyards, Ramlab, Promarin, Autodesk og Bureau Veritas. Prototypen er lavet til en af Damens slæbebåde, og selskaberne er allerede ved at planlægge produktionen af endnu en.

"Vi begynder produktionen af en anden propel med klassegodkendelse i næste måned og vil bruge alle de ting, vi har lært i løbet af de sidste måneder. Vi satser på at installere den anden på en af vores slæbebåde senere på året," siger Kees Custers.

Lloyd's Register tester nye trends i shipping  

3D-print har lang vej igen i den maritime industri  

Kan store 3D-printfabrikker gøre skibsfragt overflødig?